Emeritusprofessori Heikki Papuselle myönnettiin arvostettu geologian mitali

12.10.2016

Suomen Geologinen Seura on myöntänyt Eskola-mitalin Turun yliopiston emeritusprofessori Heikki Papuselle. Eskola-mitali on korkein kunnianosoitus geologian alalla Suomessa.

​Eskola-mitali myönnetään suomalaiselle tutkijalle, joka on ansiokkaasti suorittanut geologista, mineralogista tai niiden sovellusten tutkimusta sekä niiden kautta tehnyt Suomea kansainvälisesti tunnetuksi.

Papunen tunnetaan kansainvälisestikin taloudellisen geologian ja malmimuodostusprosessien tutkimuksesta. Perusmetallimalmien ohella hänen tutkimuksensa ovat kattaneet teollisuusmineraaliesiintymiä, platinaryhmän metalleja ja timantteja.

Tutkimusten ohella Papunen on auttanut ja konsultoinut malmiyhtiöitä malmien etsimisessä ja hyödyntämisessä. Lisäksi hän on kouluttanut merkittävän määrän suomalaisia tutkijoita ja malmigeologeja ja edistänyt heidän uraansa maailmanlaajuisten kansainvälisten tieteellisten yhteyksiensä avulla. Hän on tehnyt Suomea tunnetuksi malmigeologisilla tutkimuksillaan, esittelemällä tuloksiaan kansainvälisissä kokouksissa ja järjestämällä kansainvälisiä kokouksia ja niiden ekskursioita Suomessa.

Osoituksena kansainvälisestä arvostuksesta Papuselle on myönnetty Kansainvälisen Platinasymposiumin kunniamitali (2002), Fennoscandian Exploration and Mining -erikoispalkinto (2007) ja Society of Economic Geologists -yhdistyksen (SEG) kunniajäsenyys (2012). SEG:in kunniajäsenyys on tähän mennessä myönnetty vain kymmenelle alan arvostetuimmalle tutkijalle maailmassa.

JV
Kuva: Heikki Papusen kotialbumi