Englanninkieliset maisteriohjelmat muuttuvat maksullisiksi EU/ETA-maiden ulkopuolisille opiskelijoille

28.09.2016

Kansainvälisten maisteriohjelmien lukuvuosimaksuiksi tulee Turun yliopistossa 8000–16000 euroa ohjelmasta riippuen. Maksuja aletaan periä EU/ETA-maiden ulkopuolisilta opiskelijoilta 1.8.2017 alkaen.

​Turun yliopisto ottaa lukuvuosimaksut käyttöön ensi lukuvuonna yliopistolain edellyttämällä tavalla. Ohjelmakohtaisten maksujen perustana on kansallinen ja kansainvälinen vertailu, mutta myös ohjelman tuottamisen todelliset kustannukset.

– Lukuvuosimaksujen käyttöön ottaminen on iso haaste yliopistolle, ja opiskelijamäärät tulevat varmasti alkuun laskemaan. Muutos edellyttää monien käytäntöjen ja myös markkinoinnin uudistamista, mutta kaikkein tärkeintä on ohjelmien korkea laatu. Vain sillä voimme kilpailla kansainvälisesti, sanoo koulutuksesta vastaava vararehtori Riitta Pyykkö.

Uudistuksen yhteydessä käynnistetään myös apurahaohjelma, jonka tavoitteena on opiskelijarekrytoinnin tukeminen ja lahjakkaiden opiskelijoiden saaminen Turun yliopistoon.

Maksuvelvollisille opiskelijoille suunnatussa apurahaohjelmassa on kolme kategoriaa: lukuvuosimaksun kattava apuraha kahdelle lukuvuodelle, 50 prosenttia lukuvuosimaksusta kattava apuraha kahdelle lukuvuodelle sekä kannustinapuraha toiselle opiskeluvuodelle. Apurahoja myönnetään enintään 30 prosentille hyväksytyistä, maksuvelvollisista opiskelijoista.

– Päätökset kaksivuotisista apurahoista tehdään aiemman opintomenestyksen perusteella, ja niistä päättämään perustetaan yliopistotasoinen apurahatoimikunta. Toisen opiskeluvuoden kannustinapuraha tarjoaa hienon mahdollisuuden erityisen lahjakkaille opiskelijoille, Pyykkö toteaa.

Maisteriohjelmien ohjelmakohtaiset maksut

Lääketieteellinen tiedekunta

Master's Degree Programme in Biomedical Imaging 12 000 €

Master's Degree Programme in Drug Discovery and Development 12 000 €