Ensikertalaisille hakijoille oma valintakiintiö 2016

17.06.2015

Ensimmäistä opiskelupaikkaansa korkeakouluissa hakeville varataan kesän 2016 valintakokeissa oma kiintiö.

​Turun yliopistossa kukin tiedekunta on määritellyt ensikertalaiskiintiönsä koon, ja ne asettuvat vaihteluvälille 5080 prosenttia. Esimerkiksi kauppakorkeakouluun ja tietotekniikkaa pyrkiville ensikertalaisille on varattu 50 prosentin kiintiö, lääke-, hammas- ja biolääketieteessä 65 prosentin kiintiö, oikeustieteellisessä 75 prosentin sekä lastentarhanopettajan koulutuksessa ja luokanopettajan koulutuksessa 80 prosentin kiintiö.

Ensikertalaiskiintiön ulkopuolelle jäävät ne henkilöt, jotka ovat ottaneet vastaan kevään 2014 jälkeen paikan ammattikorkeakoulu- tai yliopistosektorilla sekä ne, joilla on jo korkeakoulututkinto. Vuonna 2013 tai sitä ennen opintonsa korkeakouluissa aloittaneet ja vielä valmistumatta olevat hakevat ensikertalaiskiintiössä.

– Loppuosaan paikoista valitaan hakumenestyksen perusteella sekä ensikertalaisia että muita hakijoita, Turun yliopiston opiskelija- ja hakijapalveluiden päällikkö Nea Särkikoski sanoo.

Kiintiöt perustuvat uudistettuun yliopistolakiin, jonka mukaan korkeakoulujen on ensi vuodesta lähtien varattava yhteishaussa aloituspaikkoja ensimmäistä korkeakoulupaikkaansa hakeville. Tavoitteena on, että opiskelupaikan ottavat vastaan vain ne henkilöt, jotka todella aikovat suorittaa tutkinnon kyseisestä oppiaineesta.

Särkikosken mukaan alanvaihtajien tietä ei tukita. Yliopistot kehittävät parhaillaan muun muassa eri yliopistojen välisiä siirtoväyliä.

– Usein alanvaihtajilla on myös niin vahva motivaatio, että he kyllä paikkansa löytävät, Särkikoski sanoo.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Taru Malinen