Ensimmäiset valmistuivat kansainvälisestä MBA 4 PhD -ohjelmasta

07.12.2012

Turun yliopiston BID-erillislaitoksen liiketoimintaa ja teknologiaosaamista yhdistävästä täydennyskoulutusohjelmasta valmistui 12 jatko-opiskelijaa.

Turun yliopiston BID Innovaatiot ja yrityskehitys -yksikön pilottiohjelmasta valmistuneita juhlittiin 3.10.2012. Kuvassa opiskelijoiden lisäksi koulutuspäällikkö Sari Stenvall-Virtanen, professori Pasi Malinen ja BIDin johtaja Antti Paasio.

​Englanninkielinen MBA-ohjelma (Master of Business Administration) Innovation and Growth käynnistyi Turun kauppakorkeakoulussa syksyllä 2009. Se tarjosi tuleville tohtoreille yrittäjyys- ja liiketoimintaosaamista sekä yhteyksiä yritysmaailmaan.

ICT-alan väitöskirjatekijät osallistuivat yrityslähtöisiin tutkimushankkeisiin ja laajensivat kontaktiverkostojaan. BIDin johtajan, yrittäjyyden ja yritystoiminnan professori Antti Paasion mukaan ohjelmasta valmistuneet tohtorikoulutettavat olivat motivoituneita ja oppivat myös toisiltaan.

– Ohjelma lisää tutkimuksen ja elinkeinoelämän vuoropuhelua. Siihen valikoitui kansainvälinen opiskelijajoukko, joka teki ansioituneita ja harkittuja lopputöitä. Niissä tarkasteltiin muun muassa yliopistoinnovatiivisuuden kehittämistä ja vastuullista liiketoimintaa.

Onnistunut pilotti

Monitieteinen ja yrittäjyysvetoinen ohjelma poikkeaa perinteisistä liikkeenjohdon MBA-ohjelmista. Seuraavaksi sitä kehitetään yhteistyössä Life Science -alojen kanssa.

– MBA on ollut hieno ja ainutlaatuinen pilottiohjelma, joka jatkuu ja kehittyy edelleen. Tavoitteenamme on vakiinnuttaa se laajemmin eri tieteenaloille, Paasio kertoo.

Täydennyskoulutusohjelma on suunnattu erityisesti tutkijakoulutettaville, ja sen suorittaminen pidentää jatko-opintoaikaa noin vuodella. Opinnot kestävät kaiken kaikkiaan keskimäärin kaksi vuotta.

– Opiskelu ohjelmassa on osa-aikaista, joten 90–120 opintopisteen kokonaisuutta on mahdollista kerryttää töiden ja tieteellisten jatko-opintojen ohessa. Osan ohjelman opinnoista voi sisällyttää tohtoritutkintoon, kertoo koulutuspäällikkö Sari Stenvall-Virtanen.

Stenvall-Virtasen mukaan MBA-ohjelmassa haetaan vaihtoehtoisia työelämäpolkuja.

– Yhä suurempi osa tohtoreista sijoittuu yliopistomaailman ulkopuolelle. Ohjelman läpäisemisestä on selkeää hyötyä työmarkkinoilla. Opiskelijat voivat sijoittua esimerkiksi teollisuuteen projekti-, tutkimus- tai toimialajohtajiksi.

MBA-ohjelman pilotti toteutettiin BIDin (Business and Innovation Development), TUCSin (Turku Centre for Computer Science) ja Kungliga Tekniska Högskolanin (KTH) välisenä koulutus- ja tutkimusyhteistyönä. Ohjelman ulkomaalaisia yhteistyökumppaneita ovat lisäksi EM Lyon, Walesin Yliopisto (Cardiff) ja Göteborgin yliopisto (Sahlgrenska akademin).

Aleksi Rajamäki
Luotu 07.12.2012 | Muokattu 10.12.2012