Esko Valtaojan uutuusteos sai Lauri Jäntin palkinnon

31.01.2013

Esko Valtaojan Kaiken käsikirja on saanut tämänvuotisen Lauri Jäntin palkinnon. Palkintolautakunnan mukaan Turun yliopiston tähtitieteen professori Valtaoja tiivistää Kaiken käsikirjassa 222 sivuun viihdyttävästi kaiken, mistä jokaisen ihmisen pitäisi olla tietoinen.

​Esko Valtaoja haluaa herätellä ihmisiä ajattelemaan. Hän on tehnyt sitä muun muassa Turussa Lasten yliopistossa. Valtaoja toivoo, että myös uutuusteos Kaiken käsikirja saa ihmiset irrottautumaan paatuneista luuloistaan ja miettimään asioita uudelleen.

Vuosittain jaettava 15 000 euron suuruinen Lauri Jäntin palkinto on tunnustus merkittävästä suomenkielisestä tietokirjasta.

- Mukavahan palkinto on saada, mutta erityisen iloinen olen siitä, että palkinto nostaa tietokirjat julkisuuteen. Suomessa julkaistaan hyviä tietokirjoja, mutta ne eivät pääse esille, koska niitä ei mielletä kulttuuriksi eikä lehdissä ole muuta paikkaa kirjoille kuin kulttuurisivut. Tällaiset palkinnot nostavat edes muutamat tietokirjat hetkeksi julkisuuteen, Valtaoja sanoo.
 kaikenkasikirja.bmp
Palkintoperusteissa todetaan, että vaikka Kaiken käsikirja ei ihan kaikkea katakaan, teos  liikkuu vaivoitta kvanttifysiikan ja evoluution, aineen ja hengen kysymyksissä ja näyttää, kuinka tiedon tulvasta löydetään olennaisin.

Idea kirjaan syntyikin, kun Valtaoja havahtui huomaamaan, että tietoa on tarjolla loputtomasti muutaman älykännykkäklikkauksen takana, mutta suuret synteesit puuttuvat.

- Kuten kirjassa totean, tarkoitukseni ei ole tarjota minun ajatuksia ihmisille vaan antaa tietoa, jonka pohjalta ihmiset voivat itse ajatella, Valtaoja innostaa.

Valtaoja ei halua jalustalle

Valtaoja saa palautetta teksteistään päivittäin. Viime vuoden pelkkä sähköpostisaldo oli yli tuhat viestiä.

- On hämmästyttävää, miten vähän negatiivista palautetta on tullut. En kuitenkaan halua, että minua nostetaan jalustalle kaiken tietäväksi. Minun tavoitteeni on saada ihmiset ajattelemaan, tietämään ja kyseenalaistamaan varmoina pitämiään luuloja, Valtaoja sanoo.

Palkintolautakunta viittaakin perusteluissaan Valtaojan toteamukseen ”ihmisten ärsyttämisestä tulee mukavan pörröinen olo”.

- Kirjan nimi on pöyhkeä. Kun aiheena on kaikki, tyylilajina kepeä popularisointi ja mausteena raflaava tarinointi, ollaan epätavallisen tietokirjan äärellä. Tämän kirjan lukemisesta tulee mukavan utelias olo, palkintoraati toteaa.

Ujostelemattomilla kunniamaininta

Säätiö jakoi myös kolme 5 000 euron suuruista tunnustuspalkintoa. Yksi niistä myönnettiin Turun yliopiston historian professori Kirsi Vainio-Korhonen teoksestaan Ujostelemattomat. Kätilöiden, synnytysten ja arjen historiaa. Teos valittiin aiemmin tänä vuonna myös Vuoden tiedekirjaksi.

Raadin mukaan Vainio-Korhosen vankkaan tutkimukseen perustuva tietokirja seuraa naisten matkaa kätilöoppiin Tukholmaan sekä kuvaa eloisasti pääkaupungin ilmapiiriä ja sen merkitystä suomalaisille porvarisnaisille.

- Lukija pääsee tutustumaan paitsi kätilöiden elämäntarinoihin ja ammattiin myös aikakauden uskomuksiin ja tapoihin. Ujostelemattomat on elämänmakuinen matka valistusajan perhekulttuuriin, raati toteaa.

Kaksi muuta kunniamainintaa myönnettiin Jukka Koskelaisen teokselle Rakas rappio Pelastus ja perikato länsimaisessa ajattelussa sekä Matti Nuortevan teokselle Meripihkan kiehtova maailma Kirja Baltian meripihkasta.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuvat: Yliopiston viestinnän arkisto