04.06.2015

​Tapahtumapaikka:  Turun yliopisto, Janus-sali, 1. krs (Artium, Sirkkalan kasarmialue, Kaivokatu 12 T53, kartta)
Aloitusaika:  4.6.2015 09:00
Päättymisaika:  6.6.2015 17:00

Kansainvälinen konferenssi "Ethics of Storytelling: Historical Imagination in Contemporary Literature, Media and Visual Arts" kokoaa Turun yliopistolle noin 120 tutkijaa eri puolilta maailmaa.

Konferenssi tuo eri aloilta tulevat kertomuksen ja kulttuurisen muistin tutkijat tieteidenväliseen vuoropuheluun, jossa keskeiseksi nousevat erityisesti menneisyyden traumaattisten tapahtumien esittämiseen, kuvitteluun ja kerronnallistamiseen liittyvät monisyiset eettiset kysymykset.

Konferenssin pääpuhujia ovat kulttuurisen muistin ja kulttuuristen traumojen tutkimuksen johtaviin tutkijoihin kuuluvat prof. Aleida Assmann (Konstanzin yliopisto), prof. Ernst Van Alphen (Leidenin yliopisto) ja prof. Robert Eaglestone (Royal Holloway, University of London), monitieteisen kertomuksen tutkimuksen uranuurtaja prof. Molly Andrews (University of East London), mediatutkimuksen professori Anna Reading (King’s College London) ja palkittu dokumentaarivalokuvaaja ja elokuvantekijä Louie Palu (Kanada).

Konferenssin avauksen yhteydessä julkistetaan Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksen uuden tieteidenvälisen Tutkimuskeskus SELMA:n (Centre for the Study of Storytelling, Experientiality and Memory) perustaminen.

Linkki:  Konferenssin ohjelma

Luotu 04.06.2015 | Muokattu 04.08.2021