Etnologian oppiaineen ja Salon elektroniikkamuseon projektityöskentelykurssilla haastateltiin elektroniikkateollisuudessa 90-luvun muutosaikoina työskennelleitä naisia

21.01.2022

Etnologian Vaihtuvateemainen projektityöskentely -kurssi toteutetaan yhteistyössä vuosittain vaihtuvan yliopiston ulkopuolisen tahon kanssa. Tänä lukuvuonna kurssilla selvitettiin elektroniikkateollisuudessa 1990–2000-luvuilla työskennelleiden naisten kokemuksia yhteistyössä Salon elektroniikkamuseon kanssa. Kurssilla toteutettujen haastattelujen antia esitellään kaikille avoimessa verkkoseminaarissa tiistaina 25.1.2022.

Millaista oli tehdä töitä ja elää Salossa Saloran, Mobiran ja Nokian aikoihin?

Etnologian Vaihtuvateemainen projektityöskentely -kurssi toteutetaan yhteistyössä vuosittain vaihtuvan yliopiston ulkopuolisen tahon kanssa. Tänä lukuvuonna yhteistyökumppanina on Salon elektroniikkamuseo, jossa voi tutustua viestintälaitteiden historiaan sadan vuoden ajalta. Museossa on näytillä muun muassa nostalgisia Salora-radioita ja -televisiota, Mobira-”käsipuhelimia” ja tietenkin kaikille tuttuja Nokian kännyköitä. Museolla on parhaillaan käynnissä hanke paikallisen elektroniikkateollisuuden historiasta.

Etnologian projektikurssin opiskelijoiden tehtävänä on ollut haastatella erityisesti teollisuudessa työskennelleitä naisia ja hankkia muistitietoa heidän työstään ja arjestaan.

- Haastateltavat olivat kaikki olleet salolaisen elektroniikkateollisuuden palveluksessa. Haastatteluissa selvitettiin muun muassa naisten ja miesten töiden eroja, muutoksia työnkuvissa, työolosuhteita, vapaa-ajan viettoa työtovereiden kanssa sekä kokemuksia työskentelystä elektroniikkateollisuudessa 90-luvun menestysaikojen taittuessa 2000-luvulle. Opiskelijat olivat mukana jännityksen ja innostuksen yhdistelmällä, sillä monille heistä oli kyse ensimmäisestä tutkimushaastattelusta, kertoo kurssin opettaja Jukka Jouhki

Haastattelut on nyt tehty ja analysoitu, ja projektikurssin lopetusseminaari pidetään tiistaina 25.1. klo 14–16. Seminaarissa kuullaan erilaisia näkökulmia opiskelijoiden keräämään aineistoon. Seminaari järjestetään etäyhteyksin ja siihen on vapaa pääsy.

VERKKOSEMINAARI: NAISTEN TYÖ JA ARKI SALOLAISESSA ELEKTRONIIKKATEOLLISUUDESSA

Aika: 25.1.2022 klo 14–16
Osallistumislinkki: https://utu.zoom.us/j/66316104970

Aloitussanat