Euroopan parlamentti ei ole norsujen hautausmaa

27.02.2013

Yliopistolla luennoinut MEP Liisa Jaakonsaari kehotti pitämään kiinni EU:n alkuperäisideasta myös tulevaisuudessa.

​Jaakonsaari avasi maanantaina 25. helmikuuta 2013 Turun yliopiston valtio-opin oppiaineen kevään luentosarjan aiheella ”Euroopan parlamentti: Norsujen hautausmaa vai aktiivinen vaikuttaja?”. Jaakonsaari myönsi, että suuren organisaation toiminta on usein hidasta ja monimutkaista. Samalla hän kuitenkin korosti parlamentin aktiivista roolia EU:n toiminnassa.

– EU:sta ei tule ulos mitään, ellei parlamentti anna siihen suostumusta. Lissabonin sopimuksen myötä parlamentin merkitys on vain vahvistunut, Jaakonsaari totesi.

Jaakonsaari syytti suomalaista mediaa Euroopan parlamentin toiminnan huomiotta jättämisestä ja keskittymisestä vain kotimaan politiikkaan. Hän painotti yhteisöllisyyden ja keskinäisriippuvuuden tärkeyden ymmärtämistä.

– Katsokaa maapalloa! Yksinään Suomi ei pysty vastaamaan globalisaation haasteisiin, sillä se on hankalaa unioninkin kokoiselle toimijalle.

Jaakonsaaren mukaan talouskriisinkin keskellä on tärkeää muistaa EU:n perusidea rauhan projektina ja siltojen rakentajana.

– Rauha on ollut Euroopan alueella enemmän poikkeus kuin sääntö. Mitä Eurooppa olisi nykypäivänä ilman EU:ta, Jaakonsaari pohti.

Huippuasiantuntijat puhuvat EU:sta kevään luentosarjassa

Jaakonsaaren luento avasi kaikille avoimen luentosarjan ”EU valtakenttänä – instituutioanalyysi”, jossa kuullaan kevään mittaan asiantuntijoita useilta eri aloilta. Luennot pidetään Publicum-rakennuksessa.

Ma 4.3. klo 14–16 (Pub3) MEP Sampo Terho: Onko EU pimeyden ydin?

Ti 12.3. klo 14–16  (Pub2) Prof. Tapio Raunio: EU-instituutioiden keskinäissuhteet

Ti 19.3. klo 14–16 (Pub4) Ulkoasiainneuvos Eikka Kosonen UM: Komissio EU:n moottorina

Ma 25.3. klo 14–16 (Pub5) Ex-ministeri Stefan Wallin: Neuvosto kansallisten etujen puolustajana

Ti 9.4. klo 10–12 (Pub2) Euroopan tilintarkastustuomioistuimen jäsen Ville Itälä: Tilintarkastajat EU:n valvojina