Eva-Mari Arosta Vuoden Professori

11.01.2013

Professoriliitto on valinnut Vuoden Professoriksi kasvitieteen professori Eva-Mari Aron Turun yliopistosta. Aro johtaa Integroidun fotosynteesi- ja metaboliittitutkimuksen huippuyksikköä, jonka fotosynteesi- ja aurinkopolttoainetutkimus keskittyy Turun yliopiston biokemian ja elintarvikekemian laitokselle.

eva-mari-aro.jpgProfessoriliitto julkisti valinnan Tieteen päivillä Helsingissä perjantaina. Vuoden Professorin palkintosumma on 20 000 euroa.

– Arvostamme professori Eva-Mari Aron vahvaa panosta kaikilla professorin työn osa-alueilla. Professori Aron tutkimustyö on tuloksellista ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen laaja-alaista. Painotimme valinnassamme myös hänen uransa kansainvälisyyttä ja tutkimusryhmänsä monitieteisyyttä. Professori Aro tähtää tieteellisen perustutkimuksen avulla kauas: maailman energiakysymysten ratkaisemiseen, kertoo Professoriliiton puheenjohtaja Maarit Valo.

Fotosynteesillä korvaamaan fossiilisia polttoaineita

Professori Aron johtamasta laboratoriosta on kehittynyt ajan myötä yksi kansainvälisesti arvostetuimmista fotosynteesitutkimuksen keskuksista.  Viime vuosina ryhmä on keskittynyt tutkimaan, miten fotosynteesikoneisto saadaan valjastettua tuottamaan puhdasta hiilidioksidista vapaata energiaa koko ihmiskunnalle käyttäen lähtöaineina vain vettä ja auringon valoa.

– Yksi urani huippuhetkiä oli vuonna 2005–2006, jolloin olin mukana, kun kolmisenkymmentä eurooppalaista tutkijaa kokoontui Saksassa, Max Planck Instituutissa Mulheimissa. Silloin päätimme, että nyt fotosynteesitutkimus täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Fotosynteesi on tuottanut kaikki maailman fossiiliset polttoaineet, ja fotosynteesillä pystyisi myös korvaamaan fossiiliset polttoaineet, Aro kertoo ja jatkaa:

– Aiemmin ajattelin olevani perustutkija, en soveltaja. Mietin, että jos en saa perustutkimukseen rahoitusta, alan vain opettaa ja teen sen hyvin. Mutta kun vastaan tuli fotosynteesin soveltamismahdollisuudet, se vei täysin mukanaan. Tutkijaluonnetta ei voi noin vain määrätä soveltavaan tutkimukseen, mutta koska sovellukset perustuvat perustutkimukseen, tulevat ne aina ajallaan vastaan.

Turun yliopiston kasvatti

Aro saapui vuonna 1969 opiskelemaan Turun yliopistoon, ja valmistui maisteriksi 1975. Aron vuonna 1982 valmistunut väitöskirja käsitteli kasvien fotosynteesikoneiston rakenteen ja toiminnan välistä yhteyttä sekä fotosynteesin sopeutumista luonnossa vallitseviin vaihteleviin ympäristöolosuhteisiin. Vuonna 1987 hänet nimitettiin kasvifysiologian apulaisprofessoriksi Turun yliopiston biologian laitokselle, ja professori hänestä tuli 1998.

– Nykyään on trendinä, että pitäisi vaihtaa yliopistoa. Minä sain vakituisen viran jo melko nuorena Turun yliopistosta, joten ei ole tullut lähdettyä muualle. Olen toki pakannut säännöllisesti laukkujani ja viettänyt lukuisia jaksoja tutkijana yliopistoissa ympäri maailmaa, mutta aina olen palannut takaisin, Aro kertoo.

Aro on ollut kirjoittajana noin 250 vertaisarvioidussa tieteellisessä artikkelissa. Väitöskirjoja hän on ohjannut noin 30. Tällä hetkellä ohjattavia on kymmenen. Aro on toiminut akatemiaprofessorina kauden 1998–2008.

Aro toimii monissa EU:n tutkimusverkostoissa, niin tieteellisissä kuin tiedepoliittisissakin, ja kuuluu useiden isojen tiedepalkintojen kansainvälisiin valintapaneeleihin. Osoituksena kansainvälisestä arvostuksesta professori Aro valittiin vuonna 2004 kansainvälisen fotosynteesitutkimuksen seuran puheenjohtajaksi. Kansainvälisistä luottamustoimista merkittävä on myös toimiminen johtokunnan jäsenenä Eurooppalaisessa Kasvitieteellisessä järjestössä (European Plant Science Organisation EPSO). Kotimaista arvostusta osoittaa valinta Suomalaisen Tiedeakatemian varaesimieheksi kaudelle 2012–2014.

Teksti: Hannu Aaltonen ja Professoriliitto
Kuva: Mika Keränen