Fast track koulii kolmessa vuodessa maisteriksi

05.03.2013

Fysiikan laitos luo kolmivuotisen maisteriohjelman kokeellisen fysiikan opiskelijoille. Suomessa ensi kertaa yliopistotasolla luodun fast track -linjan opiskelijat aloittavat urakkansa ensi syksynä.

Turun yliopistossa palkittiin Varsinais-Suomen ja Satakunnan parhaat fysiikan, kemian ja matematiikan lukiotason taitajat. Opintoneuvoja Jaani Tuura (oik.) tietää, että muutamat heistä ovat jo kyselleet fast track -opinnoista.

- Kyllähän 21-vuotias maisteri on paljon kilpailukykyisempi haettaessa kansainvälisiin tohtorinkoulutusohjelmiin kuin 26-vuotias maisteri, fysiikan ja tähtitieteen laitoksen opintoneuvoja Jaani Tuura  perustelee linjan tarvetta.

Uuden koulutuslinjan uskotaan myös nostavan Turun yliopiston kiinnostavuutta opiskelupaikkana lahjakkaimpien keskuudessa. Tarjolla on tiivis ja vaativa koulutus, jossa syys- ja kevätlukukausien rinnalla puurretaan myös kesät.

- Suomessa ei ole erittäin lahjakkaille tuleville fyysikoille omaa linjaa, jolla voisi edetä yliopisto-opinnoissa selvästi normaalia nopeammin. Fast track lisää varmasti Turun yliopiston kiinnostavuutta. Emme ole vielä edes markkinoineet uutta linjaa ja kolme henkilöä on jo ilmoittanut haluavansa sille, Tuura sanoo.

Kahdeksassa päivässä vuoden fysiikan opinnot

Kokeelliseen fysiikkaan kesällä valittavista 55 uudesta opiskelijasta fast track -linjalle päässee enintään kymmenen.

- Valituista ne, jotka haluavat fast trackiin, voivat ilmoittautua elokuussa järjestettävään intensiivijaksoon. Kahdeksan päivän opintojen ja siihen liittyvän tentin aikana henkilöt voivat osoittaa, että he ovat omaksuneet perusopintojen kurssit Fysiikka 1–4 tiedot ja taidot. Jos näin on, he pääsevät fast track -linjalle, Tuura sanoo.

Taustalla on kokemuksen tuoma havainto: monella luonnontieteellisestä tai IB-lukiosta valmistuneella on riittävät tiedot tähän.

Yleensä opiskelija suorittaa intensiivikurssilla läpikäytävät perusopintojen 18 opintopistettä ensimmäisen vuosikurssin aikana. Fast trackiläiset siirtyvät suoraan toisen vuosikurssin mekaniikan ja sähkömagnetismiopin pariin. Sen jälkeen töitä tehdään hartiavoimin.

Yliopistotutkija Jarno Salosen luoma opintopolku on vaativa ja täyttää vuoden kaikki kuukaudet heinäkuuta lukuun ottamatta.

- Tämä vaatii opettajiltakin joustamista. Esimerkiksi fasttrackiläisille järjestetään kandiseminaari kesällä, Tuura sanoo.

Linjalla kokeillaankin ensimmäisenä viidettä periodia. Vahvan opettajatuutoriohjauksen rinnalle on tulossa myös uusia tukimuotoja. Esimerkiksi opiskelijat tukevat toinen toistaan pienryhmälukupiirissä, jotta opinnoissa eteneminen pysyy aikataulussa.

Erja Hyytiäinen

Luotu 05.03.2013 | Muokattu 05.03.2013