Feeniks-kirjastossa kaikki kolme kerrosta opiskelijoiden käyttöön

24.02.2015

Yliopistonmäen kirjasto suorastaan kylpee valossa. Matala kalustus antaa valon tulvia sisään rakennukseen, jonka suurin muutos on nähtävissä kolmannessa kerroksessa. Henkilökunnan tilat on palautettu talon suunnitelleen arkkitehti Aarne Ervin idean mukaisesti myös opiskelijoiden käyttöön.

​Yliopiston puutyöpajan työesimies Raimo Heinonen (vas.) sekä puusepät Joonas Susi ja Jouni Laiho (oik.) valmistivat arkkitehdin Feeniks-kirjastoon suunnittelemat pöydät. Kirjastosihteeri Sari Hakalan on siitä helppo piipahtaa asiakkaiden apuna eri puolille kirjastoa.

​Kirjastonjohtaja Ulla Nygrénin johdolla Turun yliopiston kirjastot ovat kokeneet suuren murroksen. Humanistit ja lääketieteilijät saivat viime syksynä oman kirjaston Teutoriin, Quantumin kirjasto avautui vuoden lopulla aulaan ja sai uusia 24/7-tiloja, perjantaina avataan uuden toimintamallin mukaan peruskorjattu yliopistonmäen kirjasto.

– Kyseessä ei enää ole pääkirjasto vaan tämä on osa uutta toimintamalliamme. Olemme muodostaneet tieteenalakohtaisia kirjastoja, Feeniks-kirjastossa ovat kielten kirjat, myös kurssikirjat sekä vapaakappalekokoelma ja erikoiskokoelmat. Sanomalehdet ja aikakauslehdet on ensimmäisessä kerroksessa, Nygrén kertoo.

Kirjaston nimi löytyi nimikilpailusta. Se muistuttaa Turun yliopiston ensimmäisestä rakennuksesta Phoenixista, jossa myös kirjasto aloitti toimintansa. Historia piirtyy näkyviin muun muassa lukusalissa, jossa uusien pöytien edessä seisovat jo Phoenixissa käytetyt tuolit.

Ryhmätyötilat varattavissa Outlookista

Feeniks-kirjasto noudattaa jo Teutorin kirjastossa käyttöön otettuja uusia toimintamalleja. Kirjat voi lainata ja palauttaa automaatin avulla, varastosta tuodut kirjat voi itse hakea hyllystä, kirjaston henkilökunta panostaa neuvontaan ja avustamiseen. Pitkä lainaustiski on historiaa, tilalle ovat tulleet yliopiston oman puutyöpajan rakentamat palvelupisteet.

– Olemme saaneet Teutorista hyvää palautetta. 89 prosenttia lainauksista ja palautuksista hoidetaan jo automaatin avulla. Uudet ryhmätilat ja oppimisympäristöt on otettu hyvin vastaan, ne ovat liki 70-prosenttisesti varattuja. Olemme myös huomanneet, että opiskelijat ovat blogeissaan kiitelleet kirjastoa, Nygrén kertoo.

Ryhmätyötiloja löytyy myös Feeniksistä. Peruskorjauksen myötä kolmas kerros palautettiin opiskelijoiden käyttöön. Aarne Ervi suunnitteli tiloihin seminaarihuoneita, 1980-luvulla tilan täytti oikeustieteiden kirjasto ja viime vaiheessa sen on ollut henkilökunnan käytössä.

– Kolmannessa kerroksessa on ryhmätyötiloja, joita henkilökunta sekä opiskelijat voivat varata Outlookin kautta, kirjaston hallintopäällikkö Merja Himanka kertoo.

Jo nyt ennakoidaan, että keväällä ja kesällä kirjaston kolmannessa kerroksessa oleva parveke on yksi käytetyimmistä tiloista. Näkymä avautuu Juslenian ylitse Mikaelinkirkolta lähes Halisiin.

Väri kertoo äänen tason

– Tilat on myös jaettu käytön mukaan. Pohjana on ajatus äänekkäästä kirjastosta. Vihreällä merkityissä saa puhua, käyttää kännykkää ja läppäriä. Keltaisella merkityissä tiloissa ei saa käyttää kännykkää, mutta läppäriä kyllä, punaisissa tiloissa ei edes läppäriä, palvelupäällikkö  Heli Kokkinen sanoo.

Kirjaston uuteen ilmeeseen on vaikuttanut myös museovirasto. Esimerkiksi aula jouduttiin jättämään alkuperäisideoita avoimemmaksi, sillä museovirasto vaati Erville ominaisen portaikon jättämistä selvästi näkyviin, säilytettävä oli myös alkuperäiset lasiseinät. Lujuuslaskelmat puolestaan rajoittivat kirjakilojen kokoamista korkeisiin hyllyihin,

– Teetimme myös rasituskokeen kolmannessa kerroksessa sisätiloissa olevan parvekkeen osalta. Se on rakennettu niin, että se hieman viettää alaspäin ja ehkä sen vuoksi on kuviteltu, ettei parvea voi käyttää. Nyt asia on tutkittu perusteellisesti ja se on otettu käyttöön, Kokkinen sanoo.

Teutorin uudella puolella, kauppakorkeakoulun kirjastossa, Quantumissa, Caloniassa ja Educariumissa kirjastoilla on yliopistolaisille joka päivä ja ympäri vuorokauden auki olevia tiloja. Feeniksiin niitä ei arkkitehtoonisista syistä kyetty luomaan. Raumalla kokeillaan jotain aivan uutta.

– Kokeilemme Raumalla aamuisin miehittämätöntä aukioloa. Opiskelijat ja henkilökunta pääsevät aamuisin jo ennen kirjaston aukioloa sisälle. Samaa mallia on kokeiltu muualla Euroopassa ja konsepti on osoittautunut toimivaksi. Kesään mennessä tuomme myös kaikkiin kirjastoihin lainaus- ja palautusautomaatit, Nygren sanoo.

Perjantaina avattava Feeniks-kirjasto on avoinna maanantaista torstaihin klo 9-20, perjantaisin 9-18, lauantaisin kello 10-16 ja sunnuntaisin kello 12-16.

Teksti ja video: Erja Hyytiäinen
Kuvat: Hanna Oksanen