Fennicumin arkistoaineistoa puhdistetaan ja digitoidaan

03.04.2017

Roskalavalla käynyt folkloristiikan ja uskontotieteen arkistokokoelma puhdistetaan ja osa materiaalista digitoidaan.

​Fennicumin pohjakerroksen tiloissa on säilytetty folkloristiikan ja uskontotieteen TKU-arkistokokoelmaa. Fennicumin tyhjentämisen yhteydessä maaliskuun lopussa ulkopuolinen muuttopalvelu vei ohjeistuksesta huolimatta roskalavalle vahingossa myös osan kokoelman aineistosta. Lavalle päätyi noin yksi kolmasosa materiaalista.

Aineisto kerättiin talteen ja sitä järjestettiin jatkotoimenpiteiden arvioimiseksi. Aineisto käsittää pääasiassa nauhaformaatteihin tallennettua tutkimusaineistoa.
Turun yliopiston asiakirjahallintopäällikkö Hanna Knuuti sanoo, että yliopisto haluaa turvata nauhojen säilymisen lähettämällä ne puhdistettavaksi ja kuivattavaksi alan ammattilaiselle. Yhteensä nauhoja on noin 3000.

Puhdistamisen yhteydessä noin puolet aineistosta digitoidaan. Aineistosta oli jo aiemmin digitoitu muun muassa ainutlaatuinen saamelaisaineisto. Knuutin mukaan digitointi edistää aineiston saavutettavuutta, käytettävyyttä ja parantaa tiedon säilymistä.

– Digitoidun aineiston käyttö on ajasta ja paikasta riippumatonta. Analoginen nauha olisi vain yhden tutkijan käytettävissä kerrallaan. Digitointi säästää alkuperäisaineistoa kulumiselta, kun aineisto voidaan antaa digitoituna käyttöön, Knuuti sanoo.

>> Arkistoaineistoa päätyi roskalavalle Fennicumin tyhjennyksen yhteydessä (22.3.2017)

Teksti: Tuomas Koivula
Kuva: Hanna Oksanen