Finland University solmi ensimmäisen merkittävän sopimuksensa

02.10.2015

Koulutusvientiyhtiö Finland University on solminut ensimmäisen merkittävän, miljoonaluokan koulutussopimuksen Indonesiaan. Ensimmäinen sopimus kattaa Acehissa toteutettavan tilausmaisteriohjelma. Yhtiö jatkaa indonesialaisten kanssa muiden sopimusten työstämistä.

Koulutusviennistä kiinnostuneet indonesialaiset vierailivat viime viikolla Turun yliopistossa. Ensimmäinen kauppa solmittiin Tampereen yliopiston toimittamasta maisteriohjelmasta, muista kaupoista neuvotellaan vielä.

​Finland University on Turun, Tampereen ja Itä-Suomen yliopistojen omistama koulutusvientiyhtiö.

– Sopimus on Finland Universitylle merkittävä avaus Indonesiassa. Tämä on osoitus siitä miten maatason aiesopimuksista tehdään konkreettisia hankkeita yhdessä asiakkaan kanssa, Finland Universityn toimitusjohtaja Pasi Kaskinen sanoo.

Sopimuskumppanina on indonesialainen Yayasan Sukma -säätiö, joka perustettiin tsunamin jälkeen rakentamaan uudelleen Achehin alueen koulutusta. Säätiö haluaa kohottaa opettajiensa koulutustasoa perustamissaan kouluissa ostamalla palveluja Finland Universitylta. Ensimmäisen sopimuksen maistariohjelmatilauksen toimittaa Tampereen yliopisto.

Indonesian korkeakouluministeriön kansliapäällikkö Ainun Naim delegaatioineen vieraili viime viikolla Finland Universityn vieraana Turun yliopistossa sekä Helsingissä.

– Indonesialaisten Turun vierailun jälkeinen työ on käynnissä ja niihin teemoihin liittyvät jatkotoimenpiteet on aloitettu, Turun yliopistossa työskentelevä Finland Universityn koulutusvientikoordinaattori Jukka Pulkkinen sanoo.

Teksti ja kuva: Erja Hyytiäinen

Luotu 02.10.2015 | Muokattu 06.08.2021