FinnBrain kiitti tutkimukseen osallistuvia sunnuntain perhetapahtumalla

24.03.2015

Turun yliopiston FinnBrain-tutkimuksessa tutkitaan lasten aivojen kehitystä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Uraauurtavassa tutkimuksessa on mukana 4000 tutkittavaa perhettä ja 80 tutkijaa. Projekti tuottaa lähitulevaisuudessa ainakin 25 väitöskirjaa.

Lähes 80 prosenttia mukaan kutsutuista perheistä on osallistunut tutkimukseen.

​FinnBrain-tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ympäristön ja perimän vaikutusta lasten kehitykseen. Perheitä aletaan tutkia jo raskausaikana ja tavoitteena on seurata lapsia useiden vuosien ajan. Tutkimus on laajuudessaan ja monitieteisyydessään ainutlaatuinen globaalillakin tasolla. Hanketta johtaa Turun yliopiston integratiivisen neurotieteen ja psykiatrian professori Hasse Karlsson.

FinnBrain järjesti sunnuntaina 23. maaliskuuta Teutorissa perhetapahtuman kiitoksena tutkimukseen osallistuville perheille. Tapahtuma tarjosi vanhemmille tietoa tutkimuksen eri osa-alueista ja mahdollisuuden keskustella tutkijoiden kanssa. Perheen pienimpien ajanvietteeksi oli varattu leikkinurkka ja joukko sirkustaiteilijoita. Vieraita oli noin 140, joista hieman alle puolet oli lapsia.

Tutkijoiden tietoiskut perhetapahtumassa tarjosivat vanhemmille tietoa eri osatutkimuksista.

- Perhetapahtumasta tykättiin tosi paljon. Ilmoittautuneita oli enemmän kuin Teutoriin mahtuu, minkä vuoksi järjestämme 19. huhtikuuta uuden vastaavan tapahtuman, kommentoi FinnBrainin projektikoordinaattori Katja Tervahartiala Turun yliopiston kliiniseltä laitokselta.

Perhetapahtuma rahoitettiin Maaherra Wilho Kytän säätiön myöntämällä apurahalla. Tapahtumaa tukivat myös Verman, Leluliike Casagrande, Turun Saskiat ry, Lions-liitto ry, Sairaala NEO ja Roberts.

FinnBrain mediassa:

>> Yle.fi:n uutinen Finnbrainista 23.3.

Teksti: Henri Kanervo
Kuvat: Katja Tervahartiala