FITech-konsortiolle 10 M€ erityisavustus ICT-alaan keskittyvän koulutuskokonaisuuden luomiseen

21.12.2018

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen on myöntänyt korkeakouluille 19 miljoonan euron erityisavustukset, joka antaa mahdollisuuden ohjelmistoalan osaamisen lisäämiseen yli 10 000 opiskelijalle.

Suurin hankerahoitus myönnettiin Aalto-korkeakoulusäätiön koordinoimalle FITech-konsortiolle kansallisen ICT-alaan keskittyvän koulutuskokonaisuuden luomiseen. Hanke toteutetaan yhteistyössä Lappeenrannan, Oulun ja Tampereen yliopistokonsernien sekä Turun yliopiston, Vaasan yliopiston ja Åbo Akademin kanssa.

ICT-alan globaali osaajavaje näkyy erityisesti Suomessa, jossa ICT-ammattilaisten osuus työvoimasta on poikkeuksellisen suuri. Tietotekniikka on levinnyt käytännössä kaikille työelämän alueille. Tulevaisuudessa tekoäly muuttaa monia ammatteja entisestään. Tämän takia lähes kaikilla työelämän alueilla on tarvetta päivittää ICT-taitoja.

Rahoituksen avulla korkeakoulut kykenevät paremmin reagoimaan joustavasti ICT –alan kasvuun. Tavoitteena on toteuttaa työelämän jatkuva koulutus korkeakoulujen ja yritysten yhteistyönä. Korkeakoulut voivat tällöin keskittyä syväosaamisen kehittämiseen ja yritykset voivat täydentää sitä käytännönlähtöisellä koulutuksella.

Luotu 21.12.2018 | Muokattu 21.12.2018