Fonetiikka yhdistää eri alojen tutkijoita

25.10.2013

Fonetiikan päiviä vietetään Turun yliopistossa 25. - 26.10.2013.

maija-peltola.jpg

Fonetiikan päivät vuotuinen tutkijakokoontuminen, jonka järjestelyvastuussa ovat vuorollaan Suomen ja Viron yliopistoja. Tämän vuoden kokoontumisen järjestää Turun yliopiston fonetiikan oppiaine.

Turussa fonetiikan tutkimus on keskittynyt erityisesti vieraan kielen äänteiden oppimiseen ja kaksikielisyyden tutkimukseen.

– Keskitymme muun muassa suomea toisena kielenä opettelevien puheen oppimiseen. Olemme tarkastelleet paljon esimerkiksi sitä, mitä ihmisen aivoissa tapahtuu, kun hän oppii havaitsemaan vieraan kielen äänteitä, fonetiikan lehtori Maija S. Peltola kertoo.

Turussa suuri osa tutkimuksista tehdään LAB-laboratoriossa. Viimeisimpiä tutkimuksia on tehty muun muassa lasten ja vanhusten kielen oppimisen eroista.

– Olemme havainneet, että vanhemmat ihmiset oppivat kieltä itse asiassa hyvin samankaltaisilla mekanismeilla kuin lapsetkin. Lapsilla oppiminen on luonnollisesti moninkertaisesti nopeampaa. Lapset muokkaavat kieltään jopa koetilanteen aikana, mikä oli meille melkoinen yllätys.

Toinen viimeaikainen tutkimustulos liittyy suomen kielen kirjoitusasuun, josta näyttäisi olevan hieman haittaa kielen ääntämyksen oppimiseen.

– Suomen kirjoitusasu on foneeminen: asiat sanotaan pitkälti samalla tavalla kuin kirjoitetaankin. Tämä näyttäisi tutkimuksiemme mukaan hieman haittaavan vieraan kielen ääntämyksen oppimista.

Fonetiikka on kohonnut nopeasti suosituksi sivuaineeksi

Turun yliopiston fonetiikan oppiaineesta on tullut suosittu sivuaine. Vielä joitain vuosia sitten fonetiikkaa aloitti lukemaan alle kymmenen sivuaineopiskelijaa vuodessa, nyt alkajia on vuosittain yli 60.

Eniten opiskelijoita tulee luonnollisesti kieliaineista mutta viime aikoina yhä useammin myös täysin erilaisilta tieteenaloilta, esimerkiksi IT-aloilta ja maantieteestä.

– Fonetiikan tutkimuksissa tarvitaan hyvin laaja kirjo eri alojen osaajia. Meillä on täällä Fonetiikan päivillä puhujina esimerkiksi paljon signaalinkäsittelyn asiantuntijoita Aalto-yliopistosta. On hienoa, että näillä päivillä tulee eri alojen ja korkeakoulujen yhteistyökuvioita, Peltola sanoo.

Hannu Aaltonen

Luotu 25.10.2013 | Muokattu 07.07.2021