Fulbright-stipendiaatteja Turun yliopistoon

16.09.2014

Suomeen saapuu lukuvuonna 2014-2015 Fulbright-stipendin turvin yli 40 yhdysvaltalaista tutkijaa, maisteriopiskelijaa, tohtorikoulutettavaa ja opettajaa. Heistä valtaosa viettää Suomessa vähintään lukukauden.

​Fulbright-maisteriopiskelija Olivia Salama pääsi Kansainvälisessä kesäkoulussa kokeilemaan myös melontaa Aurajoessa.

​​Turun yliopistossa vierailee lukuvuoden aikana yhteensä seitsemän stipendiaattia. Syyslukukaudella saapuu kaksi tutkijaa sekä kolme jatko-opiskelijaa, jotka kaikki viettävät Turussa koko lukuvuoden. Kevätlukukaudeksi yliopistoon saapuu vielä kaksi opettajaa.

Turun yliopisto on herättänyt kasvavaa kiinnostusta Yhdysvalloissa myös Fulbright-ohjelman ulkopuolella, ja kuluvana lukuvuonna yliopistossa opiskelee ennätykselliset yksitoista amerikkalaista vaihto-opiskelijaa.

"Kotiutuminen yliopistolle sujunut erinomaisesti"

Yksi Turun yliopistoon elokuussa saapuneista Fulbright-stipendiaateista on professori Moriah Bostian Lewis & Clark Collegesta, Portlandista. Moriahin tutkimusprojekti keskittyy Suomen maatalouden ympäristöohjelmiin, ja Turkuun hän kertoo päätyneensä laadukkaiden tutkimus- ja opetusmahdollisuuksien vuoksi. Kaupunki kokonaisuudessaan, ja erityisesti jokiranta, ovat tehneet Moriahiin suuren vaikutuksen ja hän on jo ehtinyt löytää itsestään intohimoisen saunojankin

Moriahin mukaan Turkuun ja yliopistolle kotiutuminen on sujunut erinomaisesti, kiitos ystävällisen ja avuliaan henkilökunnan. Moriah on pystynyt alusta alkaen keskittymään tutkimusprojektiinsa ja saanut seurata kampuksen heräämistä eloon uuden lukuvuoden myötä. Hän odottaakin, paitsi mahdollisuutta toteuttaa omaa tutkimusprojektiaan maailmanluokan tutkimusympäristössä, myös tilaisuutta vertailla käytännön opetuskokemuksia Suomen ja Yhdysvaltojen välillä. Moriah toivoo myös saavansa keskustella ympäristöasioista niin opiskelijoiden kuin henkilökunnankin kanssa yli laitosrajojen.

Kansainvälinen kesäkoulu hyvä startti lukukaudelle

Fulbright-maisteriopiskelija Olivia Salama Scrantonin yliopistosta aloitti vierailunsa Turun yliopistossa osallistumalla neljän viikon kansainväliseen kesäkouluun elokuussa.  Salama kertoo ihastuneensa Turkuun ensisilmäyksellä ja arvostavansa kaupunkia ja Suomea ylipäätään vielä enemmän opittuaan kesäkoulussa tarkemmin maan historiasta, kielestä ja kulttuurista. Hän kiittelee Turun yliopiston ystävällistä henkilökuntaa ja sanoo kesäkoulun olleen erittäin positiivinen alku vuoden kestävälle vierailulle. Salaman tavoitteena on selviytyä menestyksekkäästi paitsi akateemisista haasteista ja tutkimustyöstään, myös Suomen talvesta.

Sekä Moriah Bostian että Olivia Salama haluavat vuoden aikana matkustaa Lappiin ja toivovat pääsevänsä ihailemaan kuuluisia revontulia. Myös Turun saaristo kuuluu luonnollisesti nähtävyyksien listalle.

Teksti: Noora Viherpuro
Kuva: Anna Jaakkola