Futuuri 1/2024: Ajankohtaisia teemoja Tulevaisuuden tutkimuskeskuksessa

25.04.2024

Vuoden ensimmäiseen Futuuriin olemme keränneet ajankohtaisia hankkeitamme tutkimus-, koulutus- ja kehittämisalueilta. Samalla toivotamme sinut tervetulleeksi kesän konferenssiimme.

Tulevaisuuden tutkimuskeskuksessa valmistaudumme jälleen vuoden kohokohtaamme eli kesän tulevaisuuskonferenssiin. Tänä vuonna konferenssin teemana on luonnonvarojen tulevaisuudet ja se järjestetään 4.6. (virtuaalipäivä) ja 13.–14.6. (Turku) yhteistyössä Luonnonvarakeskuksen (Luke) kanssa. Olet lämpimästi tervetullut mukaan keskustelemaan, kuulemaan ja oppimaan uutta!

Futuuri 1/2024:

• Kesäkuun tulevaisuuskonferenssissa pohditaan luonnonvarojen tulevaisuuksia
  • Luonnon monimuotoisuus omaisuuseränä? kolumnistina Juha Hiedanpää, tutkimusprofessori, Luke
  • Ilmasto- ja energiastrategiat kansallisessa päätöksenteossa ja julkisessa keskustelussa
  • Merilogistiikan kestävyyssiirtymän tulevaisuudet tarkastelussa
  • Robotiikka ja automaatio vievät meitä teolliseen murrokseen – miltä näyttää valmistavan teollisuuden tulevaisuus?
  • Miten Suomi selviytyy sitkeistä ympäristökriiseistä?
  • Digitaaliset kaksoset – uusi ulottuvuus älykkääseen kaupunkikehitykseen
  • Moninaiset oppimisen tavat voidaan valjastaa tulevaisuudentutkimuksen opetuksen käyttöön
  • Mitä kuuluu alumnille? Haastattelussa Jani Voutilainen
  • Tulevaisuusohjauksesta välineitä tulevaisuuden käsittelyyn ja tekemiseen
  • Tohtorikoulutus: Haastattelussa Riikka Michelsson
  • Tulevaisuuden oppimisympäristöä tislaamassa – Tampereen seudun ammattiopisto Tredu ja Tulevaisuustislaamo selvittivät, miten oppimisen maailma muuttuu
  • Mikä on Tulevaisuustislaamo?
  • Tadhg O’Mahony Turun yliopiston tulevaisuudentutkimuksen dosentiksi
  • Tule mukaan Avoimen yliopiston tulevaisuusopintoihin