Futuuri 4/2021: Metsäbiotaloudessa ennakoidaan jopa sadan vuoden tähtäimellä

10.12.2021

Metsäala on yksi niistä aloista, joilla pidemmän tulevaisuushorisontin hahmottaminen on aina ollut hyödyllistä liiketoiminnan kannalta.
Metsäbiotalouden tulevaisuusajattelijat -yhteisoivaltamo (METUMO) -hankkeessa kehitetään metsäalan ja sen kumppanuusalojen toimijoiden ennakointikyvykkyyttä.

Vuoden viimeisessä Futuurissa kerromme tarkemmin tästä Itä-Suomen yliopiston ja Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen hankkeesta. Lisäksi vierailevana kolumnistina numerossa on metsäbiotalouden ennakoinnin professori Teppo Hujala Itä-Suomen yliopistosta. Hän kirjoittaa tekstissään metsäalan ennakoinnin haasteista ja mahdollisuuksista. Hujala toimii myös METUMO-hankkeen vastuullisena johtajana.

Samalla haluamme toivottaa kaikille yhteistyökumppaneillemme oikein rauhallista joulunaikaa sekä valoisaa tulevaa vuotta 2022!

Futuuri 4/2021:

• Metsäbiotalouden ennakointia tukemassa
  • Valmistuneita ja käynnissä olevia tutkimuksia:
    • CRECE: Kohti kestävämpiä energiatulevaisuuksia
    • BioEcoJust: Biotalouden eettiset ratkaisut
    • RESCUE: Kriisitietoisuus, ennakointi ja valmiustoimet luomaan tulevaisuusresilienssiä
  • Tulevaisuudentutkimuksen pro gradu -tutkielmat vuonna 2021
  • Tulevaisuuskolumni: "Metsätulevaisuuksien kaukomaisemat ja kannokot", Teppo Hujala, Itä-Suomen yliopisto