FWLab Turku -kilpailijat esittivät monitieteisiä vastauksia aikamme ongelmiin

11.08.2015

Toista kertaa Suomessa järjestetty Falling Walls Lab nosti esiin nuorten tutkijoiden raikkaita ideoita. Turun kilpailun voitti Erika Halonen, jonka ideana oli luoda eri alojen visionääreille yhteinen startup-tapahtuma.

​Turun karsinnan voittajaksi valittiin Erika Halonen (keskellä) esityksellä Breaking the Wall of Business as Usual. Toiseksi sijoittui Chau Minh Truong (vas.) aiheenaan Breaking the wall of Museum Knowledge ja kolmanneksi Anas Aagel Salim Anali esityksellään Breaking the Wall of Durability of Tooth Restoration.

​Falling Walls Lab Turku -kilpailun voittaja Erika Halonen (Boost Turku/Åbo Akademi) osallistuu kansainvälisen Falling Walls Lab -tutkijakilpailun finaaliin Berliinissä 8. marraskuuta 2015. Tuomaristo kiitteli Halosen hyvin harjoiteltua esitystä ja innostusta maailman muuttamiseen. Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Falling Walls Foundation järjestivät Falling Walls Lab -tutkijakilpailun osakarsinnan 10. elokuuta 2015 Turun Sibelius-museossa.

Toiseksi kilpailussa sijoittui Chau Minh Truong (Turun yliopisto) ideallaan uudistaa museoita pelillistämisen avulla. Kolmannelle sijalle ylsi Anas Salim, joka käsitteli esityksessään keinoja parantaa hampaiden paikkojen kestävyyttä.
Turun karsintaan osallistui kahdeksan enintään 35-vuotiasta nuorta tutkijaa. Kilpailun tuomaristo arvioi osallistujia kolmesta näkökulmasta: itse läpimurtoa, idean vaikuttavuutta ja esitystä.

Falling Walls Labit ovat ympäri maailmaa järjestettäviä kilpailuja. Parhaat sata osallistuja pääsevät osallistumaan Berliinissä muurin murtumisen vuosipäivänä järjestettävään finaaliin, joka on osa kansainvälistä Falling Walls -konferenssia. Konseptin tavoitteena on edistää tieteidenvälistä keskustelua ja saattaa yhteen tieteen, taiteen, politiikan ja talouden eri alojen asiantuntijoita.

Turun yliopiston tutkija Mika Hämäläinen esitteli kilpailussa uuden pallopelin Chickens Hop Together.

Aboagora tarkastelee kallisarvoisia hetkiä ja äärimmäisiä tapahtumia

Falling Walls Lab Turku on osa 11.–13.8. järjestettävää Aboagora-symposiumia, joka tuo Turkuun kiinnostavia puheenvuoroja ja taiteellisia esityksiä. Tapahtuman pääluennot, Science Café -osio sekä Floating Platforms -performanssit ovat kaikille avoimia ja maksuttomia.

Tapahtumassa kuullaan luennot Tiina Rosenbergilta, Umayya Abu-Hannalta ja John D. Barrow’lta. Yleisö pääsee seuraamaan myös eri alojen asiantuntijoiden keskusteluja esimerkiksi vallankumouksesta, kuolemasta ja aisteista.

Tänä vuonna symposiumin teemana ovat kallisarvoiset hetket ja äärimmäiset tapahtumat. Aboagora edistää tieteen ja taiteen välistä vuoropuhelua tuomalla tieteellisen keskustelun yhteen taiteen kanssa, mutta myös yhdistämällä tieteellisiin tapahtumiin taiteen keinoja.

JV

Luotu 11.08.2015 | Muokattu 05.08.2021