FWLab Turku: nykyajan ongelmat eivät ratkea yhden tieteenalan sisällä

11.08.2014

Ensimmäistä kertaa Suomessa järjestetty Falling Walls Lab esitteli nuorten tutkijoiden ratkaisuja aikamme haasteisiin.

​‒ Elämme erilaisten epävarmuuksien keskellä. Eri tieteenalojen väliset seinät on kaadettava, sillä monet näistä ongelmista eivät ratkea yksittäisen tieteenalan sisällä. Tämäntyyppiset tilaisuudet voivat olla avuksi, sanoi kilpailun järjestelytoimikunnan jäsen, Turun yliopiston kulttuurihistorian professori Hannu Salmi Falling Walls Lab Turku -tutkijakilpailun aluksi.

Sekä Salmi että niin ikään järjestäjiin kuuluva Åbo Akademin Donner-instituutin johtaja Ruth Illman korostivat avauspuheenvuoroissaan myös yliopistojen yhteistyön merkitystä uudenlaisen tieteidenvälisen tapahtuman yhteydessä.

Falling Walls Labit ovat ympäri maailmaa järjestettäviä karsintoja. Parhaat sata osallistuja pääsevät osallistumaan Berliinissä muurin murtumisen vuosipäivänä järjestettävään finaaliin, joka on osa kansainvälistä Falling Walls -konferenssia. Konseptin tavoitteena on edistää tieteidenvälistä keskustelua ja saattaa yhteen tieteen, taiteen, politiikan ja talouden eri alojen asiantuntijoita.

Voittoisat esitykset käsittelivät sukupuita, videopelejä ja vakavia sairauksia

Turun karsintaan osallistui kolmetoista korkeintaan 35-vuotiasta nuorta tutkijaa Suomesta, Ruotsista ja Venäjältä. Labissa tuomaristo arvioi kilpailijoita kolmesta eri näkökulmasta. Arvioitavana ovat itse läpimurto ja sen vaikuttavuus sekä esitys.

Turun karsinnan parhaiksi valittiin Eric Malmi, Aalto-yliopisto (Breaking the Wall of Family Trees), Veli-Matti Karhulahti, Turun yliopisto (Breaking the Wall of Videogames as Games) ja Vilja Siitonen, Turun yliopisto (Breaking the Wall Between the Serious Diseases and Us). Kaikki kolme voittajaa pääsevät osallistumaan Berliinin kansainväliseen finaaliin marraskuussa.

Falling Walls Lab Turku -karsinnan järjestivät Turun yliopisto ja Åbo Akademi yhteistyössä Falling Walls Foundationin kanssa osana tieteidenvälistä Aboagora-symposiumia. Aboagoran teemana vuonna 2014 on kaaos ja kosmos.

Kolmepäiväisen (12. - 14.8.2014) symposiumin pääpuhujat, agoristit, ovat taiteilija, kirjailija Hannu Väisänen, elokuvaohjaaja Peter Greenaway ja teoreettisen astrofysiikan emeritusprofessori Bengt Gustafsson (Uppsalan yliopisto). Agoristien luennot ovat avoimia yleisölle. Lue lisää: www.aboagora.fi

Luotu 11.08.2014 | Muokattu 23.07.2021