Haku luonnontieteiden ja lääketieteen kollegiumiin käynnissä

29.01.2015

Turun luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollegium on poikkitieteellinen, monitieteinen ja vuorovaikutteinen tutkijayhteisö nuorille huippututkijoille. Haku kollegiumiin on auki 1.3.2015 asti.

​Turun yliopistossa on kaksi tutkijakollegiumia, jotka edistävät huippututkimusta ja nuorten tutkijoiden urakehitystä: ihmistieteiden tutkijakollegium TIAS ja luonnontieteiden ja lääketieteen kollegium TCSM, jonka hakuaika on parhaillaan käynnissä.

‒ Etsimme valovoimaisia tutkijoita, jotka omalla tutkimuksellaan tuovat uusia näkökulmia, menetelmiä ja verkostoja Turun yliopiston tutkimukseen ja opetukseen. Kollegiumtutkijat ovat selvästi esimerkiksi vetovoimaisia väitöstutkimusten ohjaajina. Kollegium on yliopistolle erittäin tärkeä instrumentti rekrytointiin, sanoo kollegiumin johtoryhmän puheenjohtaja, akatemiaprofessori Sirpa Jalkanen.

Kollegiumiin haetaan nuoria tutkijoita luonnontieteiden ja lääketieteen aloilta. Kollegium painottaa valinnoissaan kansainvälisen post doc -kokemuksen merkitystä.

‒ Emme ole ennalta määritelleet, mihin tutkimusryhmiin haemme tutkijoita. Valittavien tutkijoiden tutkimusteemojen pitää sopia yliopiston teemoihin, muita rajoja ei ole. Se on rikkaus, sillä näin voi syntyä aivan uutta synergiaa.

Viime hakukierroksella kollegiumiin palkattiin muun muassa tähtitieteilijä, ekologi, lastentautien tutkija, mikä Jalkasen mukaan antaa hyvän kuvan siitä, miten laajalta alueelta kollegiumtutkijoita haetaan.

Kollegium tarjoaa paikan kiinteässä yhteisössä

Kollegiumtutkijan paikat ovat kolmevuotisia. Kollegium tarjoaa tutkijoille kilpailukykyisen palkan sekä alkupaketin, joka pitää sisällään aloitusrahoituksen oman tutkimuksen käynnistämiseen Turun yliopistossa. Sen jälkeen lisärahoitusta oman tutkimusryhmän toimintaan on kyettävä hankkimaan itse.

‒ Me tarjoamme erittäin toimivan infrastruktuurin ja tutkimusyhteisön tuen. On tärkeää, että meille tulevat tutkijat tuntevat kuuluvansa yhteisöön ja voimme mentoroida heitä parhaalla mahdollisella tavalla sekä myös avustaa Turkuun ja Suomeen asettumisessa.

Jalkanen korostaa, että kollegiumtutkijoiden yhteisö tarjoaa jäsenilleen myös arvokasta vertaistukea.

‒ Kollegiumissa näkymät tieteeseen avautuvat laajasti oman alan ylitse.

Teksti: Taru Suhonen, Heikki Kettunen
Kuva: Hanna Oksanen