Haku Turun yliopistoon käynnissä

03.03.2014

Päävalinnan hakuaika on 3. maaliskuuta – 1. huhtikuuta 2014. Turun yliopistossa on, mistä valita. Monitieteisessä yliopistossa voi opiskella yli sataa oppiainetta seitsemässä tiedekunnassa.

​Loppukeväästä ja alkukesästä vuorossa ovat valintakokeet. Opiskelijavalinnan tulokset julkaistaan heinäkuun puoliväliin mennessä.

​Haku Turun yliopistoon on käynnissä 1. huhtikuuta saakka. Opiskelijavalinnan tulokset julkaistaan heinäkuun puoliväliin mennessä.

Tänä vuonna osa tiedekunnista on yhdistänyt hakukohteitaan suuremmiksi kokonaisuuksiksi.

– Esimerkiksi aiemmat poliittisen historian ja valtio-opin hakukohteet on yhdistetty politiikan tutkimuksen hakukohteeksi. Kasvatustieteiden tiedekunnassa taas aikuiskasvatustieteen, erityispedagogiikan ja kasvatustieteen hakukohteet on yhdistetty, opiskelija- ja hakijapalveluiden päällikkö Katja Arola luettelee esimerkkejä.

Sisäänottomäärissä ei tapahdu suuria muutoksia. Eniten sisäänotto lisääntyy oikeustieteellisessä tiedekunnassa, jossa on syksyllä 2014 kymmenen aloituspaikkaa enemmän kuin viime vuonna.

Turun yliopisto on vetovoimainen

Vuonna 2013 Turun yliopisto oli toiseksi suosituin yliopistohaun kohde. Turkuun haki päävalintojen kautta liki 18 000 eri hakijaa, ja yliopisto-opintonsa aloitti yli 2 200 uutta perustutkinto-opiskelijaa.

Eniten hakemuksia aloituspaikkaa kohden viime vuonna saapui kasvatustieteiden ja luokanopettajan koulutuksiin, psykologiaan, biologiaan, logopediaan ja arkeologiaan.

Erityisesti yhteiskuntatieteellisen ja oikeustieteellisen tiedekunnan sekä Turun kauppakorkeakoulun hakukohteet kasvattivat suosiotaan.

Teksti: Jussi Matikainen
Kuva: Taru Malinen