Haku Turun yliopistoon on auki 16.3.–6.4.2016

14.03.2016

Monitieteisessä Turun yliopistossa voi opiskella yli 130 oppiainetta seitsemässä tiedekunnassa. Tänä vuonna ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakeville on varattu kiintiöpaikkoja, joita on alasta riippuen 50–80 prosenttia aloituspaikoista.

​Yhteishaku alkaa keskiviikkona 16. maaliskuuta ja päättyy keskiviikkona 6. huhtikuuta. Turun yliopistolla on kevään yhteishaussa 47 hakukohdetta, joissa on kaikkiaan 1826 aloituspaikkaa. Opiskelijavalinnan tulokset julkaistaan heinäkuun alkuun mennessä.

Tänä vuonna ensimmäistä korkeakoulupaikkaansa hakeville on varattu alasta riippuen 50–80 prosenttia aloituspaikoista, sillä yliopistolain mukaan korkeakoulujen tulee varata yhteishaussa aloituspaikkoja ensikertalaisille vuodesta 2016 alkaen. Kiintiöt koskevat niitä oppiaineita, joissa haetaan samalla kertaa kandidaatin ja maisterin tutkintoon ja joiden aloituspaikkamäärä on enemmän kuin 16.

– Ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakevaksi katsotaan sellainen hakija, joka ei ole suorittanut tutkintoa ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa ja joka ei ole ottanut vastaan opiskelupaikkaa ammattikorkeakoulusta tai yliopistosta syksyllä 2014 tai sen jälkeen alkaneesta koulutuksesta, opiskelija- ja hakijapalveluiden päällikkö Nea Särkikoski kertoo.

Yhteishaku toteutetaan valtakunnallisessa opintopolku-portaalissa, jonka kautta hakija voi hakea kaikkiaan kuuteen eri hakukohteeseen yliopistoissa ja/tai ammattikorkeakouluissa.

Turun yliopisto panostaa hakijoiden palvelemiseen, ja hakijoille tarjotaan tänäkin keväänä tukea oikean hakukohteen ja alan valintaan.

Teksti: Jenni Valta
Kuva: Hanna Oksanen