Hammaslääkäreiksi opiskeleville sattui ja tapahtui 1960-luvun Turussa

12.05.2017

Hammaslääkärissä käydessä voi joskus sattua. Vielä enemmän sattui ja tapahtui, kun 300 hammaslääkäriksi opiskelevaa pani tuulemaan 1960-luvulla Turussa – luentosaleissa ja niiden ulkopuolella.

​Kevättanssiaisissa Hamburger Börsissä 1964 esitettiin speksi Bosso Grosso Dentale – Elämää Meksikossa. Se toteutettiin "kanervalaisten" voimin ja esitystä täydensi lääkäriksi opiskelevan Reijo Laakson kitarasäestys. Speksi oli menestys, ja jatkossa se yhdistettiin Cursus Kanervaan kysymällä ”olitko sinä sillä kurssilla, joka esitti sen Bosso Grosso Dentalen?” Vasemmalta Reijo Laakso, Urpu Hakkala, Lisbeth Heikkola, Pertti Huusko ja Kalevi Salmi.

​Mitä muuta, hampaalle annettavan hoidon lisäksi, hammaslääketieteen opiskelijoille merkitsi juurihoito? Milloin sitä annettiin ja millä laitteilla?
Muun muassa näihin kysymyksiin antaa vastauksia kirja Cursus Kanerva - Bosso Grosso Dentale 1962–1967.

Kirjan on tuottanut ja kustantanut ylihammaslääkäri emeritus, oikomishoidon erikoishammaslääkäri Kalevi Salmi, joka opiskeli tuolloin Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksella. Teoksessa on 196 sivua ja valokuvia yli 500.
Kirja ei ole vain Cursus Kanervan kirja, vaan se on pitkälti historiateos, joka kertoo laajasti 1960-luvun hammaslääketieteen opiskelusta silloisessa Turussa, yliopistosta, opettajista ja opiskelun puitteista.

Jokainen joka on ollut mukana opiskelijaelämässä muistaa, että tiukka opiskelutahti vaatii vastapainoksi ilonpitoa ja juhlahumua. Silloin oli niin hauskaa, että julkaistun painotuoreen kirjan sidoksetkin ovat ratketa liitoksistaan. Yhtä kaikki, teos puhuu puolestaan ja sen sivuilta voi ammentaa erään aikakauden hammaslääketieteen historiaa.

Kuva 2_web.jpg
Hammaslääkäreiksi opiskelevat saivat siirtyä oikeiden potilaiden pariin vasta harjoiteltuaan riittävästi toimenpiteiden tekoa fantomeilla eli "Kylmä-Kalleilla". Kaikki suoritukset hyväksytettiin assistenteilla ja kirjattiin suorituskorteille.

Kuva 3_web.jpg
Turun uuden hammaslääketieteen laitoksen vihkiäisissä 12.3.1966 professori Arje Scheinin esitteli presidentti Urho Kekkoselle uutta klinikkarakennusta. Kuvassa etualaalla näkyy myös muutama harjoittelupää "Kylmä- Kalle", joista presidentti tokaisi "mitäs me kaljupäät".

Kirjan julkistamistilaisuus järjestetään Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksen Arje Scheinin -salissa (Dentalia 2. krs., Lemminkäisenkatu 2, 20520 Turku) maanantaina 22.5.2017 klo 16.30.

Ennen julkistamistilaisuutta klo 15.00–15.30 vierailla on mahdollisuus osallistua hammaslääketieteen laitoksen tiloja esittelevälle kierrokselle, jolla pääsee tutustumaan myös huippumoderniin simulaatiolaboratorioon. Kokoontuminen luentosalin edessä.

>> Kirjan sisällysluettelo

TJ