Hammaslääkärikoulutuksen digitalisaatiossa huima potentiaali

13.09.2017

​Nordic Institute of Dental Education (NIDE) järjesti 4.–8.9. kaksi edistyneen tason CAD/CAM-täydennyskoulutuskurssia Helsingissä amerikkalaisten luennoitsijoiden voimin. Luennoitisjat vierailivat myös Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksella.

​Zachary P. Evans (vas.), Anthony Mennito ja Walter Renne esittelivät Medical University of South Carolinan digitalisoitua hammaslääketieteen opetusta.

Professorit Walter Renne, Anthony Mennito ja Zachary P. Evans Medical University of South Carolinasta pitivät kurssit Implants from Plan to Scan ja Mastering Aesthetic Restorations with CAD/CAM osallistujille, joita oli Suomen lisäksi Ruotsista, Iso-Britanniasta, Ranskasta, Saksasta, Kroatiasta ja Bulgariasta.

CAD/CAM-suunnittelua (computer-aided design and computer-aided manufacturing) hyödynnetään hammashoidossa yhä enemmän. Tietokoneavusteisesti suunnitellaan erilaisia hoitoja ja kehitetään esimerkiksi kruunuja ja siltoja.

– Teknologian avulla pystytään parantamaan merkittävästi hoidon laatua ja nopeutta. Digitaalisen hammaslääketieteen osaamiselle on eniten kysyntää kansainvälisesti, joten olemme rakentaneet NIDE:n koulutusohjelman ja luennoitsijaverkoston sen ympärille. Kursseillamme onkin käynyt tyytyväisiä osallistujia jo yli 35 maasta, kertoo NIDE:n toimitusjohtaja Jenni Pajunen.

Digitaalisuus osana opetussuunnitelmaa

Keskiviikkona 6.9. NIDE toi luennoitsijatiimin Turkuun kertomaan 4. vuoden hammaslääketieteen opiskelijoille ja laitoksen henkilökunnalle digitaalisesta hammaslääketieteestä otsikolla The Fully Integrated Digital Dentistry Curriculum. Lisäksi tiimi tutustui Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksen toimintaan ja Turkuun kaupunkina.

Luennolla vierailijat kertoivat muun muassa digitaalisen hammaslääketieteen integroimisesta prekliiniseen opetussuunnitelmaan, digitaalisen hammaslääketieteen sisällyttämisestä klinikkatyöskentelyyn ja opiskelun arvioinnin pelillistämisestä.

Professori Walter Renne kertoi esityksessään, miten College of Dental Medicine on onnistunut integroimaan digitaalisen hammaslääketieteen prekliiniseen opetussuunnitelmaansa niin tehokkaasti, että se on nykyisin jopa 90 prosenttisesti digitaalinen oppilaitos.

– Opinnoissa käytetään apuna esimerkiksi 3D-arviointia, jossa paikkaustyöt skannaamalla ja analysoimalla saadaan objektiivinen ja tarkka analyysi työn onnistumisesta. Tietokoneavusteinen arviointi auttaa opiskelijoita kohtaamaan epäonnistumisia, kun arvioijana ei ole tuttu opettaja, vaan kasvoton kone. Harjoituksista tulee näin myös pelillisiä tapahtumia, joissa toiston kautta pyritään aina parempaan tulokseen. Palaute onnistumisesta tulee välittömästi ja näin motoriset taidot automatisoituvat nopeammin, Renne kertoi.

Nordic Institute of Dental Education (NIDE) on Turun yliopiston ja maailman johtaviin hammasalan teknologiayrityksiin kuuluvan suomalaisen Planmeca Oy:n koulutusvientiyhtiö.

Teksti ja kuva: Tilda Junko

Luotu 13.09.2017 | Muokattu 29.09.2017