Hammaslääketieteen ja hoitotieteen laitokset menestyivät jälleen kansainvälisessä vertailussa

05.07.2019

Turun yliopistosta useat alat ovat maailman huippujen joukossa Shanghai Rankingin alakohtaisessa yliopistovertailussa. Korkeimman sijan saivat hammaslääketieteen ja hoitotieteen laitokset.

Edellisvuosien tapaan Turun yliopisto sijoittuu Shanghai Rankingin alakohtaisessa yliopistovertailussa maailman 500 parhaan yliopiston joukkoon usealla alalla.

Hammaslääketieteen laitos on viime vuoteen verrattuna noussut yhden pykälän sijalle 23. Hoitotiede on vertailun luokassa 51–75. Yliopisto sijoittuu ekologia-osiossa luokkaan 101–150. Vertailussa 50 ensimmäistä saa tarkan sijoitusnumeron ja loput jaetaan sijoitusluokkiin. Yhteensä Turun yliopisto sijoittuu 18 osiossa.

Shanghai Rankingin vertailussa yliopistot asetetaan järjestykseen viideltä tieteenalalta: luonnontieteistä, insinööritieteistä, biotieteistä, lääketieteestä ja yhteiskuntatieteistä. Vertailussa tarkasteltiin yliopistotutkimuksen tuotteliaisuutta ja laatua, saatua akateemista tunnustusta sekä kansainvälisen yhteistyön laajuutta.

Yliopistojen menestystä tietyssä oppiaineessa mitattiin esimerkiksi tieteellisten julkaisujen ja siteerausten, kansainvälisten kumppaneiden kanssa julkaistujen artikkeleiden sekä tunnustusten määrässä.

TK

Luotu 05.07.2019 | Muokattu 05.07.2019