Hammaslääketieteen laitoksella tiivistä Japani-yhteistyötä jo vuosikymmenen ajan

11.11.2016

Turun yliopiston hammaslääketieteen laitos allekirjoitti sopimuksen bilateraalisesta yhteistyöstä japanilaisten Meikai University School of Dentistryn ja Asahi University School of Dentistryn kanssa vuonna 2006.

​Kymmenen vuoden yhteistyöhön on mahtunut jo 11 vierailua Suomeen ja 10 vastavierailua Japaniin – vuoden 2011 vierailua ei valitettavasti voitu toteuttaa Japania kohdanneen tuhoisan tsunamin vuoksi.

– Suomalainen ryhmä vierailee Japanissa aina kevään lopussa ja syyslukukauden alussa japanilaiset vierailevat puolestaan meillä, kertoo opetushoitaja Anne Kokkari.

– Japanista Suomeen saapuu 1–2 opettajaa ja neljä opiskelijaa – kaksi kummastakin yliopistosta. Turusta vastavierailulle lähtee kaksi opettajakunnan edustajaa ja kaksi opiskelijaa.

Benchmarkkausta parhaimmillaan

Professori Satu Lahti on ollut tiiviisti mukana yhteistyössä ja vieraillut myös Japanissa.

– Yhteistyön parasta antia on ollut nähdä, miten asiat muualla hoidetaan. Benchmarkkaus onkin hyödyllistä erityisesti opetuksen kehittämisen kannalta. Olemme esimerkiksi kiinnittäneet huomiota siihen, miten pitkällä esimerkiksi ergonomian huomioimisessa Japanissa ollaan, kertoo Lahti.

– Japani on tunnettu teknologisista innovaatioistaan ja pitkälle kehittyneestä robotiikasta. Tämä oli hyvin nähtävissä myös hammaslääketieteen saralla. Käytössä oli esimerkiksi eri kieliä puhuvia nukkeja, jotka oli ohjelmoitu reagoimaan hoitoon eri tavoilla. Lisäksi 3D-tekniikka ja videot olivat laajalti käytössä opetuksessa, summaa Lahti.

Erilaiset kulttuurit tutuiksi

Japanissa keväällä 2016 vieraillut hammaslääketieteen kandidaatti Lauri Salminen summaa vierailun antia:

– Neljän hengen ryhmämme lähti vaihtomatkalle kesäkuun alussa, ja vietimme Japanissa viikon. Vierailimme sekä Meikain yliopistossa Tokiossa että Asahin yliopistossa Gifussa. Matka oli mahtava tilaisuus tutustua japanilaiseen kulttuuriin, sekä nähdä miten hammaslääketiedettä opetetaan ja harjoitetaan Japanissa.

– Matkasta jäi päällimmäisenä mieleen paikallisten vieraanvaraisuus ja varsinkin Tokion infrastruktuurin laajuus, turkulainen kun tuntee itsensä melko pieneksi liki 14 miljoonan ihmisen metropolissa, naurahtaa Keskinen.

Yliopistoyhteistyön yhtenä tavoitteena onkin opiskelijoiden laaja-alainen kansainvälistäminen. Jo sopimustekstin tasolla mainitaan, että vierailujen ohjelman tulisi tutustuttaa opiskelijat paitsi hammaslääketieteeseen, myös Suomen ja Japanin akateemisesti, kulttuurisesti ja historiallisesti erilaisiin ominaispiirteisiin.

Illanvietto kesämökillä painui mieleen

Turussa syksyllä 2016 vieraillut Asahin yliopiston opiskelija Takamaru Yamamoto oli erityisen vaikuttunut suomalaisesta luonnosta:

– Vierailu oli mahtava kokemus. Opimme paljon Suomen luonnosta, kulttuurista ja hammaslääketieteestä. Saimme huomata kuinka laaja maailma onkaan.

– Illanvietto kesämökillä Itämeren rannalla metsämaisemassa oli yksi vierailun parhaista kokemuksista, Yamamoto summaa.

– Toivottavasti vaihto-ohjelma jatkuu vielä tulevaisuudessakin ja takaa yhteistyön rakentamisen  kahden hienon maan – Suomen ja Japanin – välillä, Yamamoto toivoo.

Luotu 11.11.2016 | Muokattu 16.11.2016