Harjoittelijasta osaava apu työnantajan arkeen

19.10.2017

Harjoittelu tarjoaa joka vuosi sadoille yliopisto-opiskelijoille mahdollisuuden tutustua oman alansa työhön. Opiskelijoille harjoittelu merkitsee arvokasta työkokemusta, kun taas työnantajat saavat osaavia ja asiantuntevia nuoria työpaikoillensa.

​Harjoittelijoita palkataan erilaisiin tehtäviin ympäri vuoden. Useimmiten harjoittelut ajoittuvat kuitenkin kesäkuukausille, jolloin opiskelijoita tarvitaan niin lomasijaisiksi kuin muihinkin tehtäviin. Opiskelijat aloittavat pian ensi vuoden harjoittelupaikkojen etsinnän, joten nyt on oikea aika pohtia tarvetta harjoittelijoille.

– Työnantajilta saadun palautteen mukaan harjoittelijat ovat pääsääntöisesti hyvin motivoituneita työskentelyyn ja oman osaamisensa näyttämiseen. Opiskelijat tuovat myös tuoreita ideoita työntekoon ja parhaassa tapauksessa harjoittelija jää vakituiseksi työntekijäksi organisaatioon, kertoo johtava suunnittelija Sanna Tuominen Turun yliopiston työelämäpalveluista.

Harjoittelujaksot on koettu työpaikoilla liki poikkeuksetta positiivisina kokemuksina. Turun yliopiston työelämäpalveluiden tutkimuksen mukaan yli 94 % työnantajista piti opiskelijan harjoittelujaksoa onnistuneena vuonna 2016.

Tyytyväinen harjoittelija on parasta mainosta työnantajalle

”Ohjaus ja työkaverit olivat loistavia, sekä tietysti työtehtävät mielenkiintoisia ja sopivan haastavia.”
  - Harjoittelukysely opiskelijoille 2016

Monelle opiskelijalle harjoittelu on ensimmäinen mahdollisuus työskennellä omiin opintoihin liittyvässä työssä. Opiskelijat arvostavat harjoittelussa erityisesti työtehtävien monipuolisuutta, hyvää perehdytystä sekä positiivista työilmapiiriä. Opiskelijat pitävät harjoittelua erittäin tärkeänä oman osaamisen kehittämisen ja tulevaisuuden työllistymisen kannalta.

Useilla opiskelijoilla on myös käytössään harjoittelutukiseteli, jolla voidaan korvata osa työnantajalle harjoittelijan palkkaamisesta aiheutuvista kustannuksista.

Parhaimmillaan harjoittelussa voittavat sekä työnantaja että opiskelija. Motivoitunut opiskelija on työnantajalle erinomainen voimavara erilaisiin tehtäviin, kun taas tyytyväinen harjoittelija toimii organisaation käyntikorttina muiden opiskelijoiden keskuudessa. Vuoden 2016 harjoittelukyselyn mukaan 91 % opiskelijoista suosittelisikin harjoittelupaikkaansa myös toisille opiskelijoille.

Näin palkkaat harjoittelijan

Tutustu harjoittelijan palkkaamisen käytäntöihin ja jätä oma ilmoituksesi opiskelijoille.

Rekry - Turun yliopiston työelämäpalvelut -yksikkö toimii työnantajien ja opiskelijoiden välimaastossa ja auttaa harjoitteluun liittyvissä kysymyksissä.

Teksti: Mikko Järvi
Kuva: Hanna Oksanen