Heikki Minn sai Marie Curie -palkinnon

20.11.2012

Eturauhassyöpää tutkineelle professori Heikki Minnille myönnettiin tämän vuoden Marie Curie -palkinto Milanossa 31.10.2012.

​Minnin johtama tutkimus valittiin parhaaksi alkuperäistutkimukseksi tämän vuoden European Association of Nuclear Medicine (EANM) -kongressissa Milanossa. Kongressissa oli yli 5000 osallistujaa ja noin 1500 tieteellistä esitystä.

Minnin tutkimus osoitti, että uusi PET-kuvauksen merkkiaine Ga-68-Bombesin osoittaa eturauhassyövän paikallisen levinneisyyden täsmällisemmin kuin tähänastiset käytössä olevat radioleimatut merkkiaineet. Tällä saattaa olla merkitystä eturauhassyövän varhaisvaiheen hoidon suunnittelussa.

– Tämä merkkiaine on kehitetty 90-luvun lopulla kahdessa sveitsiläisessä laboratorioissa. Bombesiini-valkuaisaineen nimi viittaa sammakkolajiin, jonka iholta tämä valkuaisaine on alun perin eristetty, Minn kertoo.

Tämä sammakon (bombina orientalis) valkuaisaine tarttuu eräiden tavallisten syöpien, kuten eturauhas-, keuhko- ja rintasyöpien ilmentämiin niin kutsuttuihin GRPR-reseptoreihin (Gastrin Releasing Peptide Receptor). Turussa bombesiini onnistuttiin leimaamaan radioaktiivisella gallium-68 isotoopilla. Lisäksi tutkijaryhmä onnistui kuvaamaan ensimmäistä kertaa GRPR-reseptoreja eturauhassyöpää sairastavilla miehillä.

Tutkimuksen avulla pystytään kehittämään eturauhassyövän paikallisia hoitoja ja mahdollisesti testaamaan eri syöpälääkkeiden tehoa eri ihmisillä.

– Tutkimuksemme on erittäin monialaista, translationaalista lääketiedettä. Olen tässä tutkijaryhmässä vain jäävuoren huippu, eräänlainen kapellimestari. Ryhmään kuuluu isotooppilääkäri, urologi, tutkijalääkäreitä, laboratoriohenkilökuntaa, fyysikkoja, patologi, radiokemisti ja solubiologeja, Minn kertoo.

Heikki Minn on valtakunnallisen PET-keskuksen syöpätutkimusryhmän johtaja. Hän toimii myös Turun yliopiston syöpätautien ma. professorina ja Turun yliopistollisen keskussairaalan syöpätautien klinikan ylilääkärinä.

HA

Luotu 20.11.2012 | Muokattu 26.11.2012