Herne avaa oikeudenmukaisuuden

14.12.2012

Valtio-opin yliassistentti Kaisa Herne on koonnut oikeudenmukaisuuden teoriat yksien kansien väliin. Gaudeamuksen julkaisema teos Mitä oikeudenmukaisuus on? kuvaa teorioita myös käytännön esimerkkien kautta.

​- Eri teorioiden yhteydessä on esimerkkejä muun muassa tulojaosta ja terveydenhuollosta. Maahanmuuttajakysymystä on tarkasteltu kaikkien teorioiden kautta, Turun yliopiston dosentti Herne sanoo.

Herneen mukaan kysymys oikeudenmukaisuudesta on luontainen aihevalinta yhteiskuntatieteilijälle. Samalla se on aihe, joka mietityttää myös arkipäivässä.

Oikeudenmukaisuus nousee useimmiten esille ongelmallisissa yhteiskuntajärjestelmissä, mutta Herneen mukaan asiassa on pohdittavaa myös Suomessa.

- Teoriat lähestyvät oikeudenmukaisuutta eri näkökulmista. Yksi voi tutkia esimerkiksi hyvinvointia subjektiivisena kokemuksena, toisessa pyritään objektiivisuuteen selvittämällä esimerkiksi resurssien jakautumista, Herne kertoo.

Kirjassaan hän kysyykin, onko oikeudenmukaisuus sitä, että kukin saa ansionsa mukaan, vai onko se huolenpitoa kaikkein köyhimmistä. Hän miettii myös, miten oikeudenmukaisuus velvoittaa yhteiskuntaa, miten yksilöä?

Kirja haastaa lukijan myös pohtimaan, pitääkö kaikille taata samanalaiset lähtökohdat.

Oppikirjaksi tarkoitettu teos soveltuu erityisesti politiikasta, valtio-opista, kansainvälisestä suhteista sekä filosofiasta kiinnostuneille, mutta Herneen mukaan oikeudenmukaisuuden pohdita sopii hyvin myös esimerkiksi sosiaalipolitiikan ja terveydenhoiden väelle.
Luotu 14.12.2012 | Muokattu 14.12.2012