Hiiskuttua-verkkolehti ihmisten välisen vetovoiman jäljillä

09.04.2014

Turun yliopiston historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksen Hiiskuttua-verkkolehden keväinen rakkausnumero on julkaistu. Lue lehdestä muun muassa, millaiset olivat 1700-luvun deittailusäännöt ja mitä tapahtui, kun tutkija rakastui kirjeisiin.

​”Hiiskutun keväinen rakkausnumero kertoo ihmisten välisestä vetovoimasta, joka ei noudata kaavoja, vaan säteilee, sytyttää, valuu toisaalle, katkeilee, singahtelee, tykyttää, tuhoaa, väreilee, pakenee, löytyy sattumalta, sublimoituu autiomaan ihailuksi, tulee kirjailtua Reposaaren länsirannan kallioihin, ylittää poliittiset rajat, yhdistää ihmisiä yli äärettömältä tuntuvan etäisyyden, ja lopulta sulkee sanaiset arkut ja tarjoaa tilalle hiljaisuuden, kosmiseen tosiolevaiseen sulautumisen”, kuvailee Matti Kamppinen Hiiskuttua-verkkolehden rakkausteemanumeroa sen pääkirjoituksessa.

Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksen väen käsittelyssä ovat muun muassa menneiden aikojen rakkaus, rajaton rakkaus ja intohimon hämärät kohteet. Kulttuurihistorian jatko-opiskelija Henna Karppinen-Kummunmäki esimerkiksi jakaa kirjoituksessaan rakkausneuvoja 1700-luvulta. Kirjoittaja muistuttaa, että parisuhdepeli ja monimutkaiset deittailusäännöt eivät ole pelkästään 2000-luvun keksintö, vaan huolettivat myös 1700-luvun nuoria miehiä ja naisia ‒ sekä tietenkin myös vanhempia ja kasvattajia. Lue juttu ja lukuisat muut artikkelit sekä luovan kirjoittamisen opiskelijoiden rakkausteemaiset proosatekstit Hiiskuttua-verkkolehdestä osoitteessa hiiskuttua.utu.fi.

TS

Kuva Hiiskuttua-verkkolehdestä: L’eventail cassé, mezzotint, J. B. Huet. Wellcome Library, London (Creative Commons BY 2.0)

Luotu 09.04.2014 | Muokattu 09.04.2014