Historiallinen Maaherran makasiini yliopistolle ja Yliopistosäätiölle

09.06.2015

Turun yliopisto lähtee mukaan historiallisen Maaherran makasiinin kiinteistön omistajaksi yhdessä Turun Yliopistosäätiön kanssa.

​Senaatti-kiinteistöjen hallitus hyväksyi aiemmin toukokuun lopulla Turun Yliopistosäätiön ostotarjouksen Tuomiokirkon läheisyydessä sijaitsevasta suojellusta kiinteistöstä. Kauppakirja allekirjoitettiin tiistaina 9.6. Helsingissä. Turun yliopiston hallitus käsitteli yliopiston liittymistä Maaherran makasiinin omistajaksi samana päivänä kokouksessaan.

Yliopisto tai sen sijoitusyhtiö UTUholding Oy lähtee kiinteistöyhtiön toiseksi omistajaksi samansuuruisella osuudella Yliopistosäätiön kanssa. UTU Holding Oy:n hallitus tulee päättämään osallistumisestaan ja Kiinteistöyhtiö Maaherran makasiinin perustamisesta yhdessä Turun Yliopistosäätiön kanssa.

– Uskon, että tämä oli hyvä päätös. Saimme kaupalla hyvät edellytykset kannattavaan kiinteistöinvestointiin ja samalla teimme merkittävän kulttuuriteon, rehtori Kalervo Väänänen toteaa.

Yliopistosäätiön asiamies Pekka Kanerviston mukaan historiallisen kiinteistön sijainti on paras mahdollinen – keskustan ja Yliopistonmäen välissä.

– Makasiinirakennuksen piha-aluetta voitaisiin hyödyntää jatkossa enemmän esimerkiksi erilaisten tilaisuuksien yhteydessä. Kiinteistön tiloja voidaan vuokrata yliopiston lisäksi muillekin kiinnostuneille. Historiallisen kiinteistön hankkiminen ja siitä huolehtiminen toteuttaa myös osaltaan säätiön yhteiskunnallista tehtävää, Kanervisto sanoo.

Yliopistosäätiön toimisto on sijainnut Maaherran makasiinissa vuoden 2010 alusta. Rakennuksessa on myös yliopiston henkilöstöhallinnon toimintoja ja Yliopistoseuran toimistotiloja.

Päärakennuksen vanhempi, Akatemiatorin puoleinen osa rakennettiin Turun palon jälkeen vuonna 1829 ja uudempi osa on rakennettu vuosien 1909–1910 aikana. Arkkitehti Charles Bassin suunnittelema rakennus toimi alun perin mm. maaherran ja hovioikeuden vaunuvajana ja hevostallina.  Uudemman osan suunnitteli arkkitehti Jac. Ahrenberg Turun ja Porin läänin maanmittauskonttorin uusiksi tiloiksi. Tontilla on myös vuonna 1948 rakennetut asunto-, varasto- ja autotallirakennukset.

Teksti: Tuomas Koivula
Kuva: Hanna Oksanen