Historian opiskelusta on hyötyä yllättävillä aloilla

19.05.2014

Yliopiston eri historia-aineet, kulttuurihistoria, Suomen historia ja yleinen historia järjestivät 13.5. työelämäpäivän, jonka ohjelmassa oli muun muassa historia-aineiden alumnien paneelikeskustelu.

​Paneeliin osallistuivat OAJ:n pääluottamusmies Ari-Pekka Elomaa, Suomen Pankin neuvonantaja Jarno Talvitie, Turun kaupungin liikuntasuunnittelija Kristina Karppi, Turun museokeskuksen tuottaja Henna Ylänen ja Suomen historian tutkimusavustaja Topi Artukka.

​Kaikkien panelistien mielestä historia-aineiden opiskelusta on ollut työssä hyötyä. Sekä Kristina Karppi että Jarno Talvitie sanoivat historian opiskelun kehittäneen laajasti erilaisia taitoja.

– Historian opiskelu kehittää esimerkiksi kykyä arvioida erilaisia tiedon lähteitä ja lähteiden luotettavuutta. Olen myös oppinut, että asioita voi ja pitää joskus kyseenalaistaa, Talvitie kertoi.

Karppi puolestaan korosti historia-aineiden opiskelun tuomaa yleissivistystä ja sitä, että viestintä- ja vuorovaikutustaitoja ei voi kehittää liikaa.

– Opinnoissa voisikin olla vielä enemmän puheviestintätaitoja kehittäviä ryhmätöitä.

Tapahtumaa järjestämässä ollut tutkijatohtori Suvianna Seppälä tuumasi, että pienryhmissä tehtäviä töitä ollaankin mahdollisuuksien mukaan lisäämässä opetuksessa.

Ari-Pekka Elomaalle eniten hyötyä on ollut opiskelun tuomasta laajasta yleissivistyksestä ja kyvystä toimia erilaisten ihmisten kanssa.

– Historian opiskelusta on hyötyä monella alalla. Sen huomaa, kun katsoo meitä kaikkia panelistejakin, niin eri ammateissa nyt olemme.

Haasteina ajanhallinta ja oman osaamisen sanallistaminen

Vaikka paneelin alumnit olivat päätyneet hyvin erilaisille aloille samankaltaisesta opiskelutaustasta huolimatta, he muistuttivat historia-aineiden opiskelun antavan myös aiheosaamista työelämätaitojen lisäksi.

– Lähes kaiken työn oppii käytännössä. Siksi on hyvä, että on jokin tietty substanssiala, jota on opiskellut, koska niitä tietoja työelämä ei liiemmin kehitä, pohti Topi Artukka.

Hänen mielestään oman osaamisen muotoileminen sanoiksi onkin yksi työelämän haasteista. Henna Ylänen lisäsi haasteiden joukkoon ajanhallinnan hankaluudet.

– Työssä ei voi eikä saa olla jatkuvasti kiire. Siksi töiden asettaminen tärkeysjärjestykseen ja ajankäytön hallinta ovat olennainen osa ammattitaitoa, hän sanoi.

Ennen paneelikeskustelua työelämäpäivässä puhuivat Juha Sainio Akateemisista rekrytointipalveluista ja Johanna Ollila Tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta. Mentorointiohjelmaa esittelivät ohjelman koordinaattori Outi Jääskeläinen ja aktori Virpi Luoma.

Maria Ojanen

Luotu 19.05.2014 | Muokattu 19.05.2014