Hoitoisuuden ennustaminen yksi ratkaisu resurssipulaan

07.03.2013

​Teknologian ja terveydenhuollon rajapinnoilla syntyy Turussa merkittäviä innovaatioita.

​Tutkija Elina Kontio hoitotieteen laitokselta esitteli hoitoisuuden ennustamista Monitori 2013 -seminaarissa keskiviikkona 6.3. Tietojärjestelmätieteen professori Reima Suomi Turun kauppakorkeakoulusta toimi Monitorin puheenjohtajana.

​Tiedeyhteisöjen, terveydenhuoltoalan ja yritysten yhteistyöllä on Turussa pitkät perinteet. Yhteistyössä syntyvät innovaatiot tehostavat terveydenhuoltoalan niukkojen resurssien käyttöä ja parantavat hoidon laatua. Erilaisten teknologisten sovellusten avulla lisätään potilaan autonomiaa ja aktiivista roolia oman sairautensa hoidossa.

Turun yliopisto on merkittävä toimija teknologiat ja terveydenhuollon yhdistävässä tutkimuksessa. Hyvä esimerkki on hanke, jossa hoitotieteen laitoksen ja IT-laitoksen tutkijat ovat selvittäneet, miten hoitoisuutta voidaan ennustaa.

Hoitoisuus on tunnusluku, joka ilmaisee, millaista työpanosta potilaan hoitaminen vaatii. Käytännön toimijat ovat kiinnostuneita hoitoisuuden ennustamisesta, sillä se auttaisi tehokkaan resurssienkäytön suunnittelussa.

Jo vuorokauden ennustaminen on merkitsevää

Informaatioteknologian laitoksella on kehitetty koneoppimista, jota tarvitaan hoitoisuuden ennustamisessa. Yhteistyössä hoitotieteen tutkijoiden kanssa on luotu malli, jonka avulla toteutuneiden hoitoisuuksien ja hoitajien kirjausten perusteella voidaan ennustaa uuden potilaan hoitoisuus. Tutkimuksen aineisto koostui sydänpotilaiden hoidotiedoista.

Hanketta tehdään IKITIK (Informaatio- ja kieliteknologiaa terveystiedon ja -kommunikaation tueksi) -konsortiossa, jossa Turun yliopistosta lisäksi ovat mukana kieli- ja käännöstieteiden laitos ja TUCS.

Hoitoisuuden ennustamista esiteltiin 6.3. Monitori-seminaarissa, jossa käytiin aiheesta vilkasta keskustelua.

Hoitotieteen professori Sanna Salanterän mukaan hoitoisuuden ennustaminen jo vuorokausikin eteenpäin on käänteentekevää, sillä se muun muassa automatisoi hoitajien manuaalista työtä ja vapauttaa siten resursseja hoitotyöhön.

Turun yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu ja Turku Science Park Oy järjestivät terveys- ja hyvinvointisektorin sekä tietotekniikan rajapintaan sijoittuvan Monitori-seminaarin yhdeksättä kertaa. Monitori järjestettiin osana Turku ICT Week 2013 -teemaviikon ohjelmaa.

Taru Suhonen

Luotu 07.03.2013 | Muokattu 30.10.2020