House ja Holmes kuin yhdestä puusta

13.10.2014

– Tohtori Housen hahmo perustuu tarkoituksella Sherlock Holmesiin, folkloristiikan Fulbright-tutkija Martha Lee Alexander totesi American Voices -seminaarissa pitämässään esitelmässä. Esitelmässä korostui, että kummankaan hahmon tapauksessa sankari ei ole virheetön.

​Martha Lee Alexanderin esitelmässä käsiteltiin Housea ja Holmesia.

​Alexander jatkoi esitelmäänsä ”Defective Detectives: Disability in Sherlock Holmes and Dr. House” kuvailemalla hahmojen yhdenkaltaisuuksia. Hän totesi muun muassa, että molemmat käyttävät keppiä ja kärsivät riippuvuudesta. Heillä on lisäksi samanlaisia käsityksiä ja toimintatapoja: molempien työskentelyyn esimerkiksi kuuluu pikkutarkkojen havaintojen teko ja päättely, ja kumpikin ottaa usein asiat omiin käsiinsä eikä toimi yhteiskunnan normien sanelemana.

Alexander huomautti, että alun perin erilaisia rajoitteita ja vajavaisuuksia oli salapoliisisarjoissa rikollisilla tai rikosten uhreilla, mutta pikku hiljaa tällaiset ominaisuudet alkoivat siirtyä etsivään itseensä. Tässä yhteydessä Alexander halusi tuoda esiin myös toisen yhdysvaltalaisessa populaarikulttuurissa tapahtuneen käänteen: kun ennen sankarit olivat fyysisesti vahvoja, nykyään sankarina on yhä useammin nörtti, joka on älykäs mutta sosiaalisessa kanssakäymisessä hieman vierailla vesillä. – Nörttiys on nykyään muodikasta, Alexander totesi.

Yhdysvaltalaista kulttuuria ja yhteiskuntaa kartoittavan vuosittaisen American Voices -seminaarin järjestävät yhteistyössä Fulbright Center ja Turun yliopiston englannin kielen oppiaineen koordinoima North American Studies -ohjelma. Lokakuun alussa Turun yliopistossa järjestetty seminaari oli kahdeskymmenestoinen.

Fulbright Center edistää opiskelijavaihtoa Suomen ja Pohjois-Amerikan välillä. Katso tästä Fulbright-University of Turku Graduate Award -stipendiaatti Alistair Haydenin videohaastattelu.

Aino Koivisto

Luotu 13.10.2014 | Muokattu 14.10.2014