Humanistisen tutkimuksen puolesta hyökännyt teos on vuoden humanistiteko

28.04.2017

Turun yliopiston humanistinen tiedekunta on myöntänyt vuoden 2016 humanistiteko -kunniamaininnan Tuomas Heikkilän ja Ilkka Niiniluodon teokselle ”Humanistisen tutkimuksen arvo – kuusi murrettavaa myyttiä ja neljä uutta avainta”. Vuoden 2016 humanistitohtoriksi valittiin kulttuurihistorian alalta väitellyt Reima Välimäki.

Mariann Bernhardt ja Noora Turunen palkittiin 28.4.2017 järjestetyssä humanistipäivässä vuoden humanistimaistereina. Ilkka Niiniluodon ja Tuomas Heikkilän ”Humanistisen tutkimuksen arvo – kuusi murrettavaa myyttiä ja neljä uutta avainta” -teos valittiin vuoden 2016 humanistiteoksi.

​Tunnustukset jaettiin tiedekunnan opiskelijoiden, henkilökunnan ja alumnien yhteisessä humanistipäivässä, jota vietettiin 28.4. Vuoden 2016 Humanistiteon ja -tohtorin lisäksi palkittiin vuoden humanistimaistereina FM Noora Turunen ja FM Mariann Bernhardt.

Tiedekunta antaa vuosittain vuoden humanistiteko -kunniamaininnan, jolla tuodaan esiin henkilö, yhteisö tai toimenpide, joka edistää humanistisia arvoja ja toimintatapaa. Humanistiteko valitaan yleisöltä tulleiden ehdotusten ja äänestyksen perusteella. Suomen Rooman-instituutin Villa Lanten johtajan Tuomas Heikkilän ja Helsingin yliopiston emerituskanslerin Ilkka Niiniluodon teos Humanistisen tutkimuksen arvo sai lähes 45 prosenttia kaikista annetuista äänistä. Suuren yleisön saavuttanut teos on vapaasti ladattavissa verkosta.

– Heikkilän ja Niiniluodon puheenvuoro tuo esiin humanistisen tutkimuksen suuren yhteiskunnallisen merkityksen ja kannustaa humanisteja ottamaan yhteiskunnallisessa keskustelussa sen roolin, joka heille asiantuntemuksensa mukaan kuuluu ja jota heiltä odotetaan, humanistisen tiedekunnan varadekaani Hanna Meretoja sanoo.

Vuoden humanistitohtorin valitsi tänä vuonna emeritaprofessori Kaisa Häkkinen. Tunnustuksen saaneen Reima Välimäen kulttuurihistorian väitöstutkimus rakentuu myöhäiskeskiajan merkittävimmän inkvisiittorin Petrus Zwickerin uran ja kirjoitusten ympärille.

– Väitöskirja on mykistävän kypsä ja monikerroksinen analyysi saksankielisessä Euroopassa 1300-luvun lopulla toteutetuista harhaoppisten vainoista ja niiden taustalla vaikuttaneista tekijöistä, valinnan tehnyt Häkkinen toteaa.

Humanistipäivää vietettiin teemalla ”Humanistit digin pyörteissä”. Digitalisaatio tuli julkisen puheen avainkäsitteeksi vuonna 2015, mutta itse ilmiöstä, digitaalisuuden vaikutuksista, on keskusteltu 1990-luvulta lähtien. Humanistipäivän esityksissä tarkasteltiin monipuolisesti digitaalisuuden haasteita, mahdollisuuksia ja sovelluksia humanistisessa tutkimuksessa. Puheenvuoroissa käsiteltiin esimerkiksi digitaalisuuden tuomia muutoksia ihmistieteiden menetelmiin, verkkokeskustelujen kulttuurihistoriaa, yhdistetyn todellisuuden mahdollisuuksia menneisyyden esittelyssä sekä konekäännösten vaikutuksia kääntäjän työhön.

Aiheeseen liittyen:

>> Lue vuoden humanistitekona palkittu ”Humanistisen tutkimuksen arvo”

>> Tutustu vuoden humanistitohtori Reima Välimäen väitöstutkimukseen

>> Maarit Koposen blogikirjoitus "Korvaako kone kääntäjän?"

Teksti: Maria Vasenkari
Kuvat: Antti Tarponen