In Memoriam Jopi Harri (1967 - 2022)

18.01.2022

Turun yliopistossa pitkään toiminut tutkija FT Jopi Harri kuoli äkillisesti 12.1.2022 sairauskohtaukseen. Jopin poismeno koskettaa yhteisöämme suuresti. Jopi oli laajasti pidetty ja värikäs persoona, joka yli vuosikymmenen ajan, allekirjoittaneiden toimiessa Turun yliopiston musiikkitieteen oppiaineessa, osoitti suurta tunnollisuutta, joka kohdistui paitsi hänen omiin tutkimuskiinnostuksiinsa, myös koko yhteisön toimintaan.

Jopi HarriJopi vaikutti Turun yliopiston musiikkitieteessä pidempään kuin kukaan oppiaineen nykyisestä henkilökunnasta. Filosofian maisteriksi hän valmistui vuonna 1997 ja lisensiaatiksi vuonna 2001. Jopi väitteli tohtoriksi 28.1.2012 tutkimusaiheella "St. Petersburg Court Chant and the Tradition of Eastern Slavic Church Singing" (Pietarin hovikapellan sävelmistö ja itäslaavilainen kirkkolaulutraditio). Tilaisuudessa vastaväittäjänä toimi professori Jukka Louhivuori (Jyväskylän yliopisto) ja kustoksena professori John Richardson. Väitöskirja on ansioitunut ortodoksisen kirkkomusiikin perinnettä koskeva tutkimus, joka yhdistää musiikkianalyyttista ja syvää historiallista tietämystä tutkimusaiheesta. Jopi toimi pitkään myös Suomen musiikkitieteellisen seuran julkaiseman Musiikki-lehden taittajana   sekä osallistui aktiivisesti Suomen Wagner-seuran toimintaan.

Jopi oli ennen kaikkea omistautunut tutkija ja oman tutkimusalansa kiistämätön huippuasiantuntija. Hän oli kansainvälisesti suuntautunut ja julkaisi suomeksi, englanniksi ja venäjäksi. On merkillepantavaa, että hän tahtoi pitkään olla mukana oppiaineen toiminnassa, henkilökuntakokouksissa ja tutkijaseminaareissa - ei pakosta vaan siksi, että hän aidosti välitti oppiaineensa ja oppialansa toiminnasta. Jopi oli toisinaan suorapuheinen ja kommentoi joskus pilke silmäkulmassa provokatiivisesti, mutta etupäässä hänen puheenvuorojansa luonnehtivat matalaprofiilinen nöyryys ja vakavamielinen asiallisuus. Kevyttä hauskaakin arkeen mahtui. Sisäisen karismansa voimin Jopi esimerkiksi luki eläkkeelle jäävän kollegamme Yrjö Heinosen eläkerauhan julistuksen, kahdella kielellä. Hänen toimintaansa Turun yliopistossa kuului tutkimuksen lisäksi opetus länsimaisen klassisen musiikin ja kirkkomusiikin aloilla sekä muut vastuutehtävät. On merkki hänen työmoraalistaan, että häntä harmitti suuresti, kun terveyshuolet estivät hänen osallistumisensa oppiaineen toimintaan viimeisien elinvuosien aikana.

Vaikka Jopin yksityiselämää ei juurikaan tunnettu oppiaineen sisällä, tiesimme, miten tärkeitä perhe ja kirkollinen toiminta ortodoksisessa kirkkokunnassa olivat hänelle. Jotkut meistä kuulivat eri tilaisuuksissa hänen komeaa tenoriääntään. Tiesimme, että aktiivinen musiikillinen toimintansa, eritoten säveltäminen ja kanttorina toimiminen, kuuluivat olennaisesti Jopin elämään.

Tulemme kaipaamaan suuresti sympaattista tutkijakollegaamme. Esitämme syvän osanottomme Jopin lähimmäisille ja kiitämme samalla siitä, että saimme työskennellä Jopin kanssa.

John Richardson, musiikkitieteen professori ja oppiaineen vastuuhenkilö
Milla Tiainen, musiikkitieteen yliopistonlehtori (tutkimusvapaalla)
Kari Kallioniemi, musiikkitieteen yliopistonlehtori (ma)
Tiina Käpylä, musiikkitieteen yliopisto-opettaja (ma)
Kaapo Huttunen, musiikkitieteen väitöstutkija
Sanna Qvick, musiikkitieteen väitöstutkija
Jelena Gligorijevic, musiikkitieteen post-doc tutkija
Tuomas Auvinen, musiikkitieteen tuntiopettaja
Anna-Elena Pääkkölä, Åbo Akademi, Suomen Akatemian tutkijatohtori, Turun yliopiston tuntiopettaja
Yrjö Heinonen, emeritus, musiikkitieteen yliopistonlehtori

Turun yliopiston musiikkitieteen tutkijalle Jopi Harrille on avattu sähköinen surukirja. Halukkaat saavat jättää suruvalittelunsa ja muistonsa sähköiseen surukirjaan tästä linkistä. Surukirja on avoinna lauantaihin 22.1.2022 klo 10 saakka. Surukirja välitetään Jopi Harrin omaisille.

Surukirja on osoitteessa: https://forms.gle/QRoUHMeepk9spi9d7

Luotu 18.01.2022 | Muokattu 18.01.2022