Infoilta abien vanhemmille oli menestys

29.11.2013

Turun yliopisto järjesti abiturientien vanhemille infotilaisuuden 21.11. Ensimmäistä kertaa järjestettyyn tilaisuuten olivat luonnollsiesti itse abitkin tervetulleita, liikkeellä oltiinkin usein koko perheen voimin.

​Ennen tilaisuuden varsinaista ohjelmaa abit ja vanhemmat olivat tervetulleita tutustumaan yliopiston seitsemän tiedekunnan kolutustarjontaan niiden omilla infopisteillä.

- Meitä kysytään joka syksy esittelemään Turun yliopiston koulutustarjontaa Turun ja lähikuntien lukioiden vanhempainiltoihin, kertoo opiskelija- ja hakijapalveluiden päällikkö Nea Särkikoski.

- Siksi päätimmekin kokeilla infotilaisuutta, jossa vanhemmat ja abit kutsutaankin meidän vieraaksemme yliopistokampukselle, kertoo Särkikoski.

Tilaisuus keräsi yli 300 hengen luentosalin lähes täyteen, joten todennäköistä on, että tilaisuus saa jatkoa syksyllä 2014.

- Tammikuussa on vuorossa perinteisesti taas abipäivä ja maaliskuussa lukiolaisten päivä. Tapahtumiemme kautta  toivomme tavoittavamme lähialueiden lukiolaiset varsin kattavasti, toteaa Särkikoski.

Monialainen ja monipuolinen opiskelupaikka

Turun yliopiston opetuksesta vastaava vararehtori Riitta Pyykkö toivotti abit ja vanhemmat tervetulleiksi. Pyykkö korosti Turun yliopiston monipuolisuutta opiskelupaikkana ja Turkua erinomaisena opiskelukaupunkina.

Pyykkö ja myös Nea Särkikoski korostivat puheenvuoroissaan yliopisto-opiskelun haastavaa, mutta palkitsevaa luonnetta.

- Opinnoista ja niiden etenemisestä meillä pitää itse ottaa ja kantaa vastuuta. Mutta tukea ja ohjausta saa aina tarvittaessa - ja paremmin kuin vanhempien opiskeluaikana. Tukena ovat opiskelija- ja opettajatuutorit, opinto-ohjaajat, -neuvojat ja psykologit, kertoi Särkikoski.

Turun yliopistosta valmistuu ja työllistyy koulutusta vastaaviin tehtäviin

Turun yliopisto on haluttu opiskelupaikka, joka vuoden 2013 lukiolaistutkimuksesa oli Suomen kaikkien korkeakoulujen joukossa 2. tunnetuin ja kiinnostavin.

Vuonna 2013 Turun yliopistoon hakijoita oli 19 446, ja uusia opiskelijoita aloitti 2 230. Naisia oli hakijoista 61,3% ja hyväksytyistä 59,6 %. Saman vuoden ylioppilaita  oli hyväksytyistä noin 30 %.

Turun yliliopiston työelämäpalvelu Rekry tekee sännöllisesti seurantatutkimuksia yliopistosta valmistuneista. 2007-2010 valmistuneista 86 % oli työelämässä, 4 % työttömänä. 9 % vastanneista oli muissa tehtävissä, kotona esim. vanhempainvapaalla tai jatkanut opiskeluja.

Peräti 93 % valmistuneista katsoo saaneensa laadukasta koulutusta ja kokee pystyvänsä hyödyntämään kolutustaan nykyisessä työssään.

Haku yliopistoihin muuttuu 2014 syksyllä

Tilaisuudessa käytiin läpi myös syksyllä 2014 tapahtuvaa yliopistojen haku-uudistusta, joka rajaa hakukohteet kuuteen. Samassa haussa tulevat silloin olemaan sekä yliopisot että ammattikorkeakoulut.. Jatkossa hakukohteet on myös priorisoitava jo hakuvaiheessa. Eli jos saa opiskelupaikan vastaan ensimmäiseksi sijoittamassaan koulutusohjelmassa tai korkeakoulussa, se on otettava vastaan.

Käyttöön tulevat myös nk. ensikertalaiskiintiöt, joiden tarkoitus on asettaa ensimmäistä kertaa opiskelupaikkaa hakevat etusijalle verratuna niihin, joilla on jo opiskelupaikka tai jo korkeakoulututkinto.

TY_abien_vanhempainilta_2013_1.jpg

Teksti ja kuvat: Kati Kaarlehto​