Irma Luhta on kauppakorkeakoulun vuoden opettaja 2013

22.10.2013

​Matematiikkaa kauppatieteilijöille opettava Luhta luottaa tieteellisen oppimisen peruskaavaan. Hänen kokemuksensa mukaan opiskelijat haluavat laittaa kykynsä koetukselle.

Turun kauppatieteen ylioppilaat ry on valinnut Turun kauppakorkeakoulun vuoden opettajaksi taloustieteiden kvantitatiivisten menetelmien lehtori Irma Luhdan. Valinta suoritettiin äänestyksellä ja julkistettiin Turun KY:n 63. vuosijuhlassa 18.10.2013.

Irma Luhta saa opiskelijoilta kehuja kyvystään pistää itsensä likoon ja opettaa asiat ymmärrettävällä ja persoonallisella tavalla. Matematiikan opettajan valinta vuoden opettajaksi ilahdutti ja yllätti.

‒ Olen opettanut matematiikkaa kauppatieteen ylioppilaille jo kolmenkymmenen vuoden ajan ‒ kvantitatiivista tiedettä kvalitatiiviseen tutkimukseen perustuvassa kauppakorkeakoulussa. Tunnustus merkitsee minulle todella paljon.

Matematiikka haastaa ajattelemaan

Irma Luhta opettaa kauppatieteilijöiden tarvitsemaa matematiikkaa kaikille yhteisellä ja pakollisella kurssilla.

‒ Kukaan ei ole koskaan tullut sanomaan, ettei matematiikan opiskelusta ja ongelmien ratkaisusta olisi työelämässä hyöytä. Opiskelijat ymmärtävät syvällisen abstraktin ajattelun merkityksen. Matematiikassa voi mitellä ymmärrystään korkealla tasolla.

Luhdan opetusfilosofia on perinteinen: kaikkea ei voi pureskella valmiiksi.

‒ Matematiikkaan liittyy tieteellisen oppimisen peruskaava. Luennoilla esitetään asia ja kerrotaan miksi näin on, minkä jälkeen näytetään, miten asia ratkaistaan. Opiskelijat kokeilevat, laskevat ja yrittävät ymmärtää. Tämä koetaan turvalliseksi tavaksi oppia, sillä se jatkuu siitä, miten koulussa on matematiikkaa opiskeltu. Tavoitteenani on motivoida erityisesti matalamman lähtötason opiskelijoita.

Opetuksen arviointi on tärkeää

Vuoden opettajan mukaan on tärkeää, että yliopisto-opetusta arvioidaan kriittisesti.

‒ Opiskelijoiden odotukset ovat kovat. Heille on iso juttu päästä yliopistoon opiskelemaan, siihen pitää pystyä vastaamaan.

Luhta haluaa muistuttaa abstraktin ajattelun merkityksestä käytännön rinnalla.

‒ Mitä enemmän ajattelee syvällisesti, sitä paremmin osaa suhtautua ympäröivään yhteiskuntaan, vuoden opettaja sanoo.

>> Turun kauppatieteiden ylioppilaat ry:n verkkosivut

Taru Suhonen

Luotu 22.10.2013 | Muokattu 07.07.2021