Itämeren satamien kokonaisrahtimäärä ennallaan

15.11.2013

Turun yliopiston Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen kokoamasta tietopaketista selviää, että Itämeren alueen kokonaisrahtimäärät vuonna 2012 ylsivät 839,4 miljoonaan tonniin. Kasvua vuoteen 2011 verrattuna oli vain promille.

​Venäläiset Primorskin, Pietarin ja Ust-Lugan satamat ovat Itämeren kolme suurinta. Niistä Ust-Luga peräti kaksinkertaisti rahtimääränsä vuonna 2012 nousten edellisvuoden kymmenenneltä sijalta kolmannelle sijalle.

Maakohtainen vertailu osoittaa rahtimäärän laskeneen muun muassa Tanskassa, Virossa, Suomessa, Saksassa, Liettuassa ja Ruotsissa. Rahtimääriään onnistuivat kasvattamaan Venäjä, Latvia, ja Puola.

Nestemäinen irtorahti suosituin rahtityyppi

Tonnimäärissä mitattuna suurin Itämerellä kuljetettava rahtityyppi on nestemäinen irtorahti, jonka osuus kokonaisrahdista on 41 %. Vuoteen 2011 verrattuna nestemäisen irtorahdin määrä kasvoi, mikä on selitettävissä venäläisten satamien lisääntyneillä, erityisesti Ust-Lugan nelinkertaistuneella rahtimäärällä vuoteen 2011 verrattuna.

Ust-Luga kasvoi voimakkaasti myös kuivan irtorahdin käsittelijänä, joskin Riikan satama pitää edelleen kärkisijaa tässä kategoriassa. Riika kasvatti voimakkaasti myös asemaansa muun kuivan irtorahdin, ns. non-bulk-rahdin, käsittelijänä.

Konttien käsittelijänä Pietari on Itämeren satamista suurin. Myös Gdansk jatkoi vahvaa kehitystään kasvavana konttisatamana.

Vuoden 2013 kasvunäkymät ovat aiemmin arvioitua maltillisempia. Satamittain tarkasteltuna rahtimäärien kehitys vaihtelee selvästi. Suurinta kasvu on vuonna 2013 ollut Ust-Lugassa, Gdanskissa ja Gdyniassa.

Teksti: Jussi Matikainen
Kuva: Steven Lee