Jäähyväisluennolla jättiläisaaltoja

09.09.2013

Jäähyväisluennollaan teoreettisen fysiikan professori Jarmo Hietarinta esitteli tutkimusaiheitaan, teki katsauksen menneeseen ja pohti tulevaa.

Hietarinta näytti luennolla kuvia eri aikoina kuvatuista solitoniaalloista, jotka etenevät yhtenäisinä rintamina.

Palmut huojuvat. Aurinko kimaltelee houkuttelevan meren pinnassa. Voi melkein kuulla kuinka aaltorintama vyöryy rantahiekkaan.

Näin Hietarinta avasi jäähyväisluentonsa ”Integroituvien systeemien etsimisestä". Paratiisimaisemista hän siirtyi pian syvemmälle teoriaan ja kaavoihin.

– Kaikki systeemit jakautuvat kolmeen dynamiikkaan: lineaarisiin, kaoottisiin ja integroituviin. Solitonit eli sileät, hajoamattomasti etenevät aallot ovat integroituvia. Ne ovat säännöllisiä mutta mielenkiintoisia, Hietarinta esitteli päätutkimuskohdettaan.
Uransa aikana hän on etsinyt kaavoja, jotka antavat ratkaisuja solitonien muodostumiseen. Kaavojen löydyttyä Hietarinta halusi myös visualisoida solitonikaavoja.

– Ensimmäiset visuaaliset havainnollistukset tehtiin älppäriäkin isommille kiekoille, joista niitä kopioitiin VHS-kasetille. Niiden kanssa matkustin kansainvälisissä seminaareissa. Värikkäät videot olivat 1990-luvun alussa uutta ja ihmeellistä. Niiden avulla näkee, miten solitonit toimivat ja muodostuvat.

Luennolla näytetyistä videoista näkee, kuinka pintarakenteen symmetrisestä alkutilanteesta tulee epäsymmetrinen kuvio, mutta syvärakenne säilyy lopputilanteessakin symmetrisenä.

– Solitonit syntyvät pinnan ja pohjan välisistä jännitteistä. Aallot kulkevat hiipumatta pitkiä matkoja eivätkä välttämättä näy pinnassa juuri lainkaan, kertoi Hietarinta.

Kansainvälisesti arvostettu tutkija

Jarmo Hietarinta aloitti hiukkasfyysikkona, mutta päätyi pian teoreettisen fysiikan pariin. Hänen epälineaaristen systeemien tutkimuksensa ovat kansainvälisestikin arvostettuja.

Hietarinta nimitettiin teoreettisen fysiikan professoriksi 1998. Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaanina hän toimi 2004–2009. Viime torstaina yliopiston avajaisjuhlassa Hietarinnalle myönnettiin yliopiston muistomitali.

Tulevien eläkepäivien varalle emeritusprofessorilla on jo suunnitelmia. Hän näyttä kaksi piirroskuvaa, joiden välimaastoon uskoo tulevaisuutensa asettuva.

Ensimmäinen kuva on vanha mainoskuva etelän paratiisilomista. Toisessa kuvassa pöydän ääreen kumartunut tutkija kirjaa sulkakynällä kaavoja muistiin kynttilän hämyssä.

>> Katso solitonivideo YouTubessa

Viliina Tolvanen