James Grime popularisoi matematiikkaa

07.10.2014

Koodit ovat kuin lukittu laatikko, jossa on viesti. Lähettäjällä ja vastaanottajalla on avain laatikkoon. Jos laatikko joutuu vieraan käsiin, joutuu tämä miettimään, miten saisi laatikon auki.

​James Grime kertomassa matematiikan saloista yliopistolaisille.

​Toisen maailmansodan aikana saksalaiset käyttivät Enigma-salauslaitetta viestintään. Laite muistuttaa kirjoituskonetta, mutta se muuntaa näppäillyt kirjaimet toisiksi.

– Enigma on lukko ja koodilista on avain, matemaatikko James Grime kertoi yliopistolaisille suunnatulla luennollaan.

Englantilaiset onnistuivat lopulta rikkomaan Enigman koodin. Bletchley Parkin kartano toimi brittien tiedustelutukikohtana. Sinne koottiin maan parhaimmat matemaatikot ja koodinmurtajat. Todennäköisyysmatematiikalla koodin logiikka lopulta paljastui.

Alan Turing ratkaisi koodin. Hän oli yksi 1900-luvun tunnetuimmista matemaatikoista ja tietojenkäsittelytieteen pioneeri. Sodan jälkeen hän suunnitteli yhden ensimmäisistä ohjelmoitavista tietokoneista.

Matematiikkaa kaikille

James Grime on valmistunut filosofian tohtoriksi Yorkin yliopistosta tutkimusalanaan symmetria matematiikassa, koodausteoria ja ongelmanratkaisu kuvin ja kuvioin. Hän on ollut mukana Millennium Mathematics -projektissa Cambridgen yliopistossa ja nyt hän kiertää maailmalla kertomassa matematiikan saloista.

Grime käy luennoimassa matematiikasta koululaisille ja tekee videoita YouTubeen. Erityisen kiinnostunut hän on koodeista ja salaisista viesteistä. Hän haluaa tuoda matematiikan kaikkien ulottuville helpolla ja hauskalla tavalla.

James Grime oli luennoimassa yliopistolaisille 29.9. Tilaisuuden järjestivät Lounais-Suomen LUMA-keskus, Turun Yliopisto ja Resurscentret för matematik, naturvetenskaper och teknik i skolan.

Pia-Sofia Yrjölä

Luotu 07.10.2014 | Muokattu 07.10.2014