Jane ja Aatos Erkon säätiöltä yli miljoona euroa Turun yliopiston puutiaistutkimukselle

08.06.2016

Jane ja Aatos Erkon säätiö on myöntänyt 1 120 000 euroa Turun yliopiston hankkeelle ”Puutiaispankki Suomi”. Avustus on myönnetty kolmeksi vuodeksi.

Puutiaispankki Suomi -hanke jatkaa Turun yliopistossa aikaisemmin aloitettua puutiaisten esiintymisen sekä puutiaisten kantamien tautien kartoitusta. Keväällä 2015 käynnistettiin puutiaisia koskeva kansalaiskeräys, jonka tuloksena Turun yliopiston puutiaispankkiin saatiin yli 20 000 puutiaisyksilöä.

Puutiaispankki muodostaa arvokkaan aineiston sekä lääketieteelliselle että ekologiselle tutkimukselle. Aineiston analysoinnilla saadaan ensimmäistä kertaa laaja kokonaiskuva Suomen puutiaislajiston esiintymisestä sekä Suomen punkkivälitteisten tautien levinneisyydestä.

– Saaduista yli 20 000 puutiaisnäytteestä on määritetty tähän mennessä noin puolet. Pakastetuissa puutiaisnäytteissä odottaa edelleen valtava työ tunnettujen ja uusien taudinaiheuttajien kartoittamiseksi. Nyt saamamme merkittävä rahoitus mahdollistaa tutkimuksen syventämisen ja laajentamisen. Pystymme esimerkiksi toteuttamaan uuden aineistokeräyksen lähivuosina, kertovat Saaristomeren tutkimuslaitoksen tutkimusjohtaja Ilppo Vuorinen ja asemanjohtaja Jari Hänninen.

Puutiaiset levittävät aiemmin tunnistamattomia infektiotauteja

Viime vuosina on käynyt ilmeiseksi, että puutiaiset levittävät myös aiemmin tunnistamattomia infektiotauteja. Tutkijat etsivät jo tunnettujen borrelioosin ja puutiaisaivokuumeen lisäksi muita puutiaisten levittämiä haitallisia taudinaiheuttajia.

– Syksyllä 2015 Manner-Suomesta löysimme ensimmäisen kerran toisintokuumeborrelioiden ryhmään kuuluvan B. miyamotoi -bakteerin, joka voi aiheuttaa korkeakuumeisen yleisinfektion ja keskushermoston tulehduksen. Taudin toteamista vaikeuttaa se, ettei siihen liity borrelioosille tyypillistä rengasihottumaa, tutkijalääkäri, dosentti Jukka Hytönen kertoo.

Borrelian monien eri alalajien lisäksi tutkimusryhmä on löytänyt Lounais-Suomen saariston punkeista Suomen bakteerilajistolle uusia Rickettsia-lajeja. Napoleonin armeijan kaataneen pilkkukuumeen aiheuttajana tunnettu Rickettsia-suku sisältää kymmeniä mahdollisia ihmispatogeenejä.

Puutiaiset eli punkit ovat kymmenessä vuodessa lisääntyneet voimakkaasti, ja niiden esiintymisalue on laajentunut kattamaan lähes koko Suomen. Samaan aikaan riski sairastua punkkien välittämiin tauteihin on moninkertaistunut.

Hanke on Turun yliopiston matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan sekä lääketieteellisen tiedekunnan poikkitieteellinen yhteishanke. Hankkeessa ovat mukana Saaristomeren tutkimuslaitos, Biologian laitoksen Eläinmuseo ja Ekologian osasto sekä Lääketieteellinen mikrobiologia ja immunologia.

Lue lisää tutkimuksesta:

Puutiaisten esiintyminen Suomessa