Järjestelmät kuuluvat arkipäivään

29.10.2014

– Maailmasta on tullut välineistetty, älykäs ja yhdistetty, sanoi professori Joseph Sifakis vierailuluennollaan.

​Professori Joseph Sifakis luennoi TUCS:n 20-vuotisjuhlaseminaarissa.

​Järjestelmiä on kaikkialla. Esimerkiksi voi ottaa Googlen universumin, johon kuuluu mobiili-, internet- ja energiapalveluita.

Järjestelmän suunnittelussa ohjelma on resepti ja resurssit ovat siihen tarvittavat ainekset. Suunnittelu voi olla hankalaa ympäristön ennakoimattomuuden takia. Haasteena on ohjelman linkittäminen fyysiseen ympäristöön.

– Toimivat järjestelmät ovat yritysten toiminnalle tärkeitä. Järjestelmien on oltava luotettavia. Jos jokin pettää, se voi olla jopa ihmishengille vahingollista. Tästä esimerkkinä lentokoneisiin ja autoihin liittyvät sovellukset. Luottokorttien käyttöön taas liittyy tietoturvallisuusriski, Sifakis kertoi.

Järjestelmä voidaan rakentaa yhdistämällä komponentteja, jotka on suunniteltu erillään. Esimerkiksi puhelin ja kamera. Yhdistämiseen sopii vertauskuva Baabelin tornista. Suunnittelijat työskentelevät osien kanssa, jotka puhuvat eri kieltä.

– Osat pitää saada kommunikoimaan keskenään. Yksi järjestelmä voi toimia hyvin, mutta kun siihen lisätään toinen osa, niin se ei välttämättä kestäkään, Sifakis sanoi.

Cyber-maailmaa voi tutkia samalla tavalla kuin fyysistä ympäristöä. Sitä voidaan kutsua web-tieteeksi. Tavoitteena on löytää lakeja, jotka selittävät havaittuja ilmiöitä.

Professori Joseph Sifakis EPFL yliopistosta (École Polytechnique Fédérale de Lausanne) Sveitsistä, piti luennon aiheesta From Programs to Systems – Building a Smarter World perjantaina 24.10. pidetyssä Turun tietotekniikan tutkimus- ja koulutuskeskuksen (TUCS) 20-vuotisjuhlaseminaarissa.

Pia-Sofia Yrjölä

Luotu 29.10.2014 | Muokattu 29.10.2014