Jarkko Laine -palkinto Nyljetyille ajatuksille

19.05.2015

Ohjaaja ja kirjailija Juha Hurme on voittanut vuoden 2015 Jarkko Laine -palkinnon teoksellaan Nyljetyt ajatukset.

​Kolmatta kertaa jaettavan palkinnon voittaja julkistettiin Turun pääkirjastossa 19. toukokuuta.

Raati perusteli Juha Hurmeen valintaa teoksen asettumisella persoonallisella ja omaehtoisella tavalla osaksi nousussa olevaa esseistisen romaanikerronnan suuntausta. Rikkaassa, rönsyilevässä romaanissa kaksi kaverusta soutaa pitkin Länsirannikkoa. Kerronta etenee vuorovetoisilla, keskenään keskustelevilla monologeilla, joissa luodataan loputtoman uteliaasti niin kotimaista kuin kansainvälistä kirjallisuus- ja kulttuurihistoriaa. Kieli soljuu eloisana, ajatus liihottaa vapaudenriemuisesti.

Ohjaaja ja kirjailija Juha Hurme on syntynyt 1959 Paimiossa. Hän on toiminut muun muassa Rauman kaupunginteatterin taiteellisena johtajana sekä teatteri Telakan johtajana. Keväällä 2014 Hurme palkittiin Eino Kalima -palkinnolla Kansallisteatterissa ohjaamastaan Europaeus-näytelmästä. Hurmeen esikoisromaani Volvo Amazon ilmestyi syksyllä 2007.

Jarkko Laine -palkinto jaetaan joka toinen vuosi ja se myönnetään kahden edellisen kalenterivuoden aikana julkaistulle, haastavalle kotimaiselle kaunokirjalliselle teokselle. 10 000 euron suuruista kirjallisuuspalkintoa rahoittavat Haavikko-säätiö, Otava, Otavamedia, Tammi, Turun kaupunki, Turun yliopisto ja WSOY.

Palkinnon jakaa Jarkko Laineen seura ry., joka on perustettu vuonna 2007 vaalimaan kirjailija Jarkko Laineen elämäntyötä sekä edistämään suomenkielistä kirjallisuutta Suomessa ja ulkomailla.

LR

Luotu 19.05.2015 | Muokattu 20.05.2015