Jatko-opiskelija löysi tieteelle uuden varaanilajin Papua-Uudesta-Guineasta

26.02.2016

Löydetty varaanilaji on elänyt eristyksissä Mussau-nimisellä saarella noin 1–2 miljoonaa vuotta.

​Turun yliopiston eläinmuseon jatko-opiskelija Valter Weijola löysi uuden varaanilajin selvittäessään Papua-Uuden-Guinean saarien lajistoa osana väitöskirjatyötään, joka käsittelee Tyynenmeren alueen eliömaantiedettä.

Weijola löysi tieteelle uuden varaaniliskon Papua-Uuteen-Guineaan kuuluvalta Mussaun saarelta.

– Papua-Uuden-Guinean alueelta löytyi tieteelle tuntematon varaanilaji edellisen kerran yli kaksikymmentä vuotta sitten. Nyt löytynyt laji on kotoperäinen Mussaun saarelle, jonka ekosysteemiä se hallitsee huippupedon asemassa. Tyynenmeren saarilla elää vain vähän nisäkäspetoja, joten muita eläimiä saalistavat, raatoja syövät, suurikokoiset ja älykkäät varaaniliskot ovat nousseet niissä ravintoketjun huipulle, Weijola kertoo.

Uusi laji, joka voi kasvaa reilusti yli metrin pituiseksi, sai nimekseen Varanus semotus. Lajinimi viittaa liskon tuliperäisen kotisaaren kaukaiseen sijaintiin.

Tutkimuksessa mukana olleiden Stephen Donnellan (South-Australian Museum) ja Christer Lindqvistin (Åbo Akademi) tekemien DNA-tutkimusten mukaan Varanus semotus on elänyt eristyksissä saarellaan noin 1-2 miljoonaa vuotta.

Uusi laji kuvattiin tieteelle ja nimettiin kansainvälisen tutkimusryhmän yhteistyönä eläintieteellisessä ZooKeys-julkaisusarjassa.

Tyynenmeren saarilla elää mielenkiintoinen ja monimuotoinen eliölajisto niiden kaukaisen sijainnin ansiosta. Monet alueen lajeista esiintyvät vain yhdellä saarella tai saariryhmällä, mikä tekee alueesta ainutlaatuisen luonnon monimuotoisuuden kannalta.

>> ZooKeys-julkaisun artikkeli

JV