Jenny ja Antti Wihurin rahastolta apurahoja Turun yliopistoon

12.10.2015

Syksyllä 2015 säätiö jakoi apurahoina historiansa suurimman summan 11,2 miljoonaa euroa. Turun yliopistossa apurahan saivat Wihurin fysiikantutkimuslaboratorio, kauppakorkeakoulun Porin yksikkö sekä Turun yliopiston luovan kirjoittamisen kannatusyhdistys ry. Lisäksi suurelle joukolle Turun yliopiston tutkijoita myönnettiin apurahoja väitöskirjatyöhön tai väitöskirjan jälkeiseen tutkimukseen.

​Wihurin fysiikantutkimuslaboratorio sai 170 000 euroa matalien lämpötilojen perustutkimukseen ja siihen liittyvään jatko-opiskelijoiden ja opiskelijoiden koulutukseen.

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikölle myönnettiin 5 000 euroa 9th Nordic Workshop on Relationship Dynamics NoRD2016 -konferenssin suunnitteluun ja järjestämiseen.

Turun yliopiston luovan kirjoittamisen kannatusyhdistys ry. sai 10.000
luovan tietokirjoittamisen oppikirjan tekemiseen.

Lisäksi suuri joukko Turun yliopiston tutkijoita sai yksittäisen tutkimusapurahan. Katso tarkempi listaus apurahojen saajista alla olevasta linkistä.

Tänä vuonna säätiö jakoi apurahoina historiansa suurimman summan 11,2 miljoonaa euroa. Tukea myönnettiin 378 yksityishenkilölle tai työryhmälle ja 132 yhteisölle eli yhteensä 510 hakijalle. Jakosumma sisältää 112 kokovuotista, lähinnä väitöskirja- ja post doc -tutkimusapurahaa, joiden saajille varattiin mahdollisuus henkilövakuutuksen järjestämiseen lisäapurahalla.

Merenkulkuneuvos Antti Wihurin ja rouva Jenny Wihurin "henkisen ja taloudellisen suomalaisen viljelyn edistämiseen" vuonna 1942 perustama laaja-alainen kulttuurisäätiö on 73 vuoden aikana jakanut tieteen, taiteen ja muun yhteiskunnallisen toiminnan edistämiseen palkintoja ja apurahoja nykyrahassa noin 274 miljoonaa euroa. Kohdealoina ovat kulttuurin eri alat.

LR

Luotu 12.10.2015 | Muokattu 06.08.2021