John Morton -keskuksen avajaisissa korostettiin tutkimusta ja yhteistyötä

30.04.2014

Turkuun sijoittuva valtakunnallinen Pohjois-Amerikan tutkimuskeskus on tärkeä kaupalle ja kansainvälisille suhteille.

​John Morton -keskuksen avajaisia vietettiin 29.4. tervehdysten ja puheiden merkeissä.

Keskuksen perustamista alettiin suunnitella vuonna 2012. Perustamistyöryhmässä mukana ollut Turun yliopiston emeritusprofessori Keijo Virtanen sanoi puheessaan, että tutkimuskeskuksen perustaminen nimenomaan Turkuun oli tärkeää.

– Pohjois-Amerikkaa koskeva tutkimus ja opetus on Turun yliopistossa aktiivista, joten keskuksen saaminen tänne oli hyvin perusteltua.

Turun kaupungin edustajana puhunut Pekka Sundman korosti John Morton -keskuksen merkitystä elinkeinoelämälle.

– Keskus on tärkeä kaupan ja kansainvälisten suhteiden edistäjä. Lisäksi se tekee Turkua ja Turun seutukuntaa tunnetummaksi.

Avajaistilaisuuden pääesityksen piti Central Lancashiren professori William Kaufman. Yhdysvaltain, Kanadan ja Meksikon Suomen-suurlähettiläät esittivät kukin tervehdyksensä avajaisjuhlaan videon välityksellä.

Keskus on nimetty suomalaisia sukujuuria omaavan Yhdysvaltain itsenäisyysjulistuksen allekirjoittajan John Mortonin mukaan. Sen tarkoitus on edistää Pohjois-Amerikan tuntemusta tukemalla tutkimusta, koulutusta ja yhteistyötä alan laitosten kanssa Suomessa, Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.

Keskus painottaa Yhdysvaltojen, Kanadan ja Meksikon sekä niiden globaalin aseman ja kansainvälisten vuorovaikutusprosessien monitieteistä tutkimusta.

Maria Ojanen

Luotu 30.04.2014 | Muokattu 20.07.2021