Juhlakirja professori Inkeri Vikaisen muistoksi

07.10.2014

Vuokko Inkeri Vikainen (1914‒1994) teki merkittävän elämäntyön Suomen ensimmäisenä kasvatustieteen naisprofessorina. Vikaisen satavuotismuistoksi on julkaistu juhlakirja hänen elämästään ja työstään.

​Inkeri Vikainen kuului Turun yliopiston kasvatustieteiden laitoksen perustajiin. Vikainen oli pitkään ainoita naisprofessoreja Turun yliopistossa. Hänet nimitettiin vuonna 1959 Turun yliopiston kasvatus- ja opetusopin professorin virkaan, ja vuonna 1967 nimike muutettiin kasvatustieteen professoriksi. Vuonna 1970 Vikainen perusti Turun yliopistoon opetustieteen linjan.

Katri Karasma ja Sirkka-Liisa Rauramo ovat toimittaneet professori Vikaisen satavuotismuistoksi juhlakirjan, jossa käsitellään Vikaisen elämänvaiheita ja tieteellisiä ansioita. Kirjan on julkaissut Äidinkielen Opetustieteen Seura.

Luotu 07.10.2014 | Muokattu 26.07.2021